ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ & ΑΦΗΓΗΣΗ

Read Time:2 Minute, 7 Second

Διδακτικό Σενάριο: «Μαθαίνω να Περιγράφω και να Αφηγούμαι»

Μάθημα: Γλώσσα Α’ Γυμνασίου
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά)
Θέμα: Περιγραφή και Αφήγηση – Ανάπτυξη παραστατικής γραπτής έκφρασης


1. Σκοποί / Στόχοι

Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:

  1. Να κατανοούν τη διαφορά μεταξύ περιγραφής και αφήγησης.
  2. Να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν ουσιαστικά, επίθετα, επιρρήματα και ρήματα για να ενισχύσουν τα κείμενά τους.
  3. Να χρησιμοποιούν τις πέντε αισθήσεις στην περιγραφή και τους χρονολογικούς συνδέσμους στην αφήγηση.
  4. Να συνθέτουν μικρά παραστατικά κείμενα: περιγραφής αντικειμένων, προσώπων, τοπίων και αφήγησης γεγονότων.
  5. Να αναπτύσσουν δημιουργική σκέψη και φαντασία μέσα από γραπτή έκφραση.

2. Προαπαιτούμενες γνώσεις

  • Αναγνώριση των μερών του λόγου: ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα, επιρρήματα.
  • Βασική κατανόηση της χρονικής ακολουθίας γεγονότων.

3. Υλικά – Μέσα

  • Πίνακες περιγραφής και αφήγησης (όπως δημιουργήθηκαν παραπάνω)
  • Φύλλα εργασίας με παραδείγματα κειμένων
  • Χαρτί και μολύβια / τετράδια
  • Υλικά για δημιουργική γραφή (χρωματιστά μολύβια για σκιτσάκια, αν θέλουμε οπτικοποίηση)

4. Μεθοδολογία – Δραστηριότητες

Φάση 1: Εισαγωγή (10 λεπτά)

  1. Ο/Η δάσκαλος/α παρουσιάζει τη διαφορά περιγραφής – αφήγησης χρησιμοποιώντας τον συγκριτικό πίνακα.
  2. Αναφορά στους στόχους: «Σήμερα θα μάθουμε πώς να κάνουμε τα κείμενά μας πιο ζωντανά, είτε περιγράφουμε κάτι είτε αφηγούμαστε ένα γεγονός».

Φάση 2: Ανάλυση παραδειγμάτων (20 λεπτά)

  1. Διαβάζονται 2–3 παραδείγματα περιγραφής (πρόσωπο, αντικείμενο, τοπίο).
  2. Συζήτηση με ερωτήσεις:
    • Ποιο μέρος του κειμένου ενεργοποιεί την αίσθηση της όρασης;
    • Ποιο ουσιαστικό ή επίθετο κάνει την εικόνα πιο ζωντανή;
  3. Διαβάζονται 2–3 παραδείγματα αφήγησης (εκδρομή, φεστιβάλ, εύτραπελο γεγονός).
  4. Συζήτηση με ερωτήσεις:
    • Ποια είναι η αρχή, η μέση και το τέλος;
    • Ποιες λέξεις δείχνουν χρονολογική σειρά;

Φάση 3: Ομαδική Δραστηριότητα (20 λεπτά)

Ομάδες 3–4 μαθητών/τριών:

  1. Κάθε ομάδα παίρνει ένα θέμα για περιγραφή (π.χ. ζωάκι, αντικείμενο, τοπίο).
  2. Γράφουν 2–3 παραγράφους, χρησιμοποιώντας ουσιαστικά, επίθετα, επιρρήματα και τις αισθήσεις.
  3. Παρουσιάζουν το αποτέλεσμα στην τάξη, και οι υπόλοιποι σχολιάζουν ποια στοιχεία έκαναν το κείμενο ζωντανό.

Φάση 4: Ατομική Δραστηριότητα (20 λεπτά)

  1. Κάθε μαθητής/τρια γράφει μια μικρή αφήγηση (περί εκδρομής, οικογενειακού γεγονότος ή σχολικής εμπειρίας).
  2. Στόχος: σωστή χρήση χρονολογικών συνδέσμων, ρημάτων παρελθόντος και στοιχείων περιγραφής για ζωντάνια.
  3. Προαιρετικά, μπορούν να κάνουν μικρή εικονογράφηση για τον χώρο ή τους χαρακτήρες.

Φάση 5: Συζήτηση – Αναστοχασμός (10 λεπτά)

  • Συζητούν τι έμαθαν για τις διαφορές και τις ομοιότητες περιγραφής – αφήγησης.
  • Τονίζονται τα πλεονεκτήματα της χρήσης λεπτομερειών και αισθήσεων για πιο παραστατικά κείμενα.

5. Αξιολόγηση

ΚριτήριοΒαθμός ΕπίτευξηςΣημεία Ελέγχου
Κατανόηση της διαφοράς περιγραφής – αφήγησηςΥψηλό / Μέτριο / ΧαμηλόΟ μαθητής αναγνωρίζει σωστά τα είδη κειμένου.
Χρήση μερών του λόγουΥψηλό / Μέτριο / ΧαμηλόΟυσιαστικά, επίθετα, επιρρήματα σωστά σε περιγραφή.
Χρήση χρονολογικών συνδέσμωνΥψηλό / Μέτριο / ΧαμηλόΣωστή ακολουθία γεγονότων στην αφήγηση.
Ζωντάνια κειμένουΥψηλό / Μέτριο / ΧαμηλόΧρήση αισθήσεων, περιγραφικών στοιχείων, παρομοιώσεων.
Δημιουργικότητα – ΦαντασίαΥψηλό / Μέτριο / ΧαμηλόΠρωτότυπη προσέγγιση θεμάτων, παραδείγματα, εικόνες.

About Post Author

evi

Ονομάζομαι Εύη Πεπέ και είμαι εκπαιδευτικός-φιλόλογος-συγγραφέας. Είμαι πτυχιούχος της «Κλασικής Φιλολογίας» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με μεταπτυχιακές σπουδές στις «Επιστήμες της Αγωγής» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Επίσης, διαθέτω σεμιναριακή επιμόρφωση στην «Ειδική Αγωγή» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης. Εργάζομαι στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης (σχολεία & φροντιστήρια) και συνεργάζομαι με τους εκδοτικούς οίκους 24γράμματα (https://24grammata.com/) και Upbility (https://upbility.gr/), ενώ δείγμα της δουλειάς μου έχει αναρτηθεί στους ιστοτόπους: study4exams.gr, lexigram.gr και https://users.sch.gr/ipap/index.htm
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ