ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ & ΑΦΗΓΗΣΗ
Read Time:2 Minute, 7 Second
Διδακτικό Σενάριο: «Μαθαίνω να Περιγράφω και να Αφηγούμαι»
Μάθημα: Γλώσσα Α’ Γυμνασίου
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά)
Θέμα: Περιγραφή και Αφήγηση – Ανάπτυξη παραστατικής γραπτής έκφρασης
1. Σκοποί / Στόχοι
Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση:
- Να κατανοούν τη διαφορά μεταξύ περιγραφής και αφήγησης.
- Να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν ουσιαστικά, επίθετα, επιρρήματα και ρήματα για να ενισχύσουν τα κείμενά τους.
- Να χρησιμοποιούν τις πέντε αισθήσεις στην περιγραφή και τους χρονολογικούς συνδέσμους στην αφήγηση.
- Να συνθέτουν μικρά παραστατικά κείμενα: περιγραφής αντικειμένων, προσώπων, τοπίων και αφήγησης γεγονότων.
- Να αναπτύσσουν δημιουργική σκέψη και φαντασία μέσα από γραπτή έκφραση.
2. Προαπαιτούμενες γνώσεις
- Αναγνώριση των μερών του λόγου: ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα, επιρρήματα.
- Βασική κατανόηση της χρονικής ακολουθίας γεγονότων.
3. Υλικά – Μέσα
- Πίνακες περιγραφής και αφήγησης (όπως δημιουργήθηκαν παραπάνω)
- Φύλλα εργασίας με παραδείγματα κειμένων
- Χαρτί και μολύβια / τετράδια
- Υλικά για δημιουργική γραφή (χρωματιστά μολύβια για σκιτσάκια, αν θέλουμε οπτικοποίηση)
4. Μεθοδολογία – Δραστηριότητες
Φάση 1: Εισαγωγή (10 λεπτά)
- Ο/Η δάσκαλος/α παρουσιάζει τη διαφορά περιγραφής – αφήγησης χρησιμοποιώντας τον συγκριτικό πίνακα.
- Αναφορά στους στόχους: «Σήμερα θα μάθουμε πώς να κάνουμε τα κείμενά μας πιο ζωντανά, είτε περιγράφουμε κάτι είτε αφηγούμαστε ένα γεγονός».
Φάση 2: Ανάλυση παραδειγμάτων (20 λεπτά)
- Διαβάζονται 2–3 παραδείγματα περιγραφής (πρόσωπο, αντικείμενο, τοπίο).
- Συζήτηση με ερωτήσεις:
- Ποιο μέρος του κειμένου ενεργοποιεί την αίσθηση της όρασης;
- Ποιο ουσιαστικό ή επίθετο κάνει την εικόνα πιο ζωντανή;
- Διαβάζονται 2–3 παραδείγματα αφήγησης (εκδρομή, φεστιβάλ, εύτραπελο γεγονός).
- Συζήτηση με ερωτήσεις:
- Ποια είναι η αρχή, η μέση και το τέλος;
- Ποιες λέξεις δείχνουν χρονολογική σειρά;
Φάση 3: Ομαδική Δραστηριότητα (20 λεπτά)
Ομάδες 3–4 μαθητών/τριών:
- Κάθε ομάδα παίρνει ένα θέμα για περιγραφή (π.χ. ζωάκι, αντικείμενο, τοπίο).
- Γράφουν 2–3 παραγράφους, χρησιμοποιώντας ουσιαστικά, επίθετα, επιρρήματα και τις αισθήσεις.
- Παρουσιάζουν το αποτέλεσμα στην τάξη, και οι υπόλοιποι σχολιάζουν ποια στοιχεία έκαναν το κείμενο ζωντανό.
Φάση 4: Ατομική Δραστηριότητα (20 λεπτά)
- Κάθε μαθητής/τρια γράφει μια μικρή αφήγηση (περί εκδρομής, οικογενειακού γεγονότος ή σχολικής εμπειρίας).
- Στόχος: σωστή χρήση χρονολογικών συνδέσμων, ρημάτων παρελθόντος και στοιχείων περιγραφής για ζωντάνια.
- Προαιρετικά, μπορούν να κάνουν μικρή εικονογράφηση για τον χώρο ή τους χαρακτήρες.
Φάση 5: Συζήτηση – Αναστοχασμός (10 λεπτά)
- Συζητούν τι έμαθαν για τις διαφορές και τις ομοιότητες περιγραφής – αφήγησης.
- Τονίζονται τα πλεονεκτήματα της χρήσης λεπτομερειών και αισθήσεων για πιο παραστατικά κείμενα.
5. Αξιολόγηση
| Κριτήριο | Βαθμός Επίτευξης | Σημεία Ελέγχου |
|---|---|---|
| Κατανόηση της διαφοράς περιγραφής – αφήγησης | Υψηλό / Μέτριο / Χαμηλό | Ο μαθητής αναγνωρίζει σωστά τα είδη κειμένου. |
| Χρήση μερών του λόγου | Υψηλό / Μέτριο / Χαμηλό | Ουσιαστικά, επίθετα, επιρρήματα σωστά σε περιγραφή. |
| Χρήση χρονολογικών συνδέσμων | Υψηλό / Μέτριο / Χαμηλό | Σωστή ακολουθία γεγονότων στην αφήγηση. |
| Ζωντάνια κειμένου | Υψηλό / Μέτριο / Χαμηλό | Χρήση αισθήσεων, περιγραφικών στοιχείων, παρομοιώσεων. |
| Δημιουργικότητα – Φαντασία | Υψηλό / Μέτριο / Χαμηλό | Πρωτότυπη προσέγγιση θεμάτων, παραδείγματα, εικόνες. |

Average Rating