ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

Read Time:2 Minute, 19 Second

📘 Διδακτικό Σενάριο

Θέμα: Τροχαία Ατυχήματα: Κατανόηση, Ευαισθητοποίηση και Συγγραφή με Μίμηση Υφολογικών Προτύπων

Μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα – Έκφραση/Έκθεση
Τάξη: Γ’ Γυμνασίου ή Α’–Β’ Λυκείου
Διδακτικές ώρες: 3–4
Δεξιότητες: Κατανόηση – Επιχειρηματολογία – Συγγραφή (δοκίμιο, άρθρο, ομιλία, επιστολή)


Διδακτικός Σκοπός
Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σοβαρότητα και τις πολλαπλές διαστάσεις του φαινομένου των τροχαίων ατυχημάτων, να ευαισθητοποιηθούν ως προς την πρόληψη και την ατομική ευθύνη, και να αναπτύξουν δεξιότητες γραπτής και προφορικής έκφρασης μέσα από τη μίμηση υφολογικών προτύπων σε διαφορετικά είδη λόγου, όπως άρθρο, ομιλία και επιστολή.

🎯 Διδακτικοί Στόχοι

Α. Κατανόηση θεματικής ενότητας

Οι μαθητές θα:

  • Προσδιορίζουν τα βασικά αίτια και τις συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων.
  • Κατανοούν τη σύνθετη κοινωνική διάσταση του φαινομένου.
  • Αναγνωρίζουν τη σημασία της πρόληψης, παιδείας και ευθύνης.

Β. Καλλιέργεια συγγραφικής ικανότητας μέσω μίμησης ύφους

Οι μαθητές θα:

  • Παρατηρούν το ύφος και τη δομή διαφορετικών επικοινωνιακών ειδών: άρθρο – ομιλία – επιστολή.
  • Μιμούνται τα ρητορικά σχήματα, τη λεξιλογική επιλογή και τη δομή επιχειρημάτων.
  • Παράγουν δικά τους κείμενα, προσαρμοσμένα σε ύφος και επικοινωνιακό σκοπό.

📚 Διδακτική Πορεία

🕐 1η Ώρα – Κατανόηση Περιεχομένου & Δομής

  • Ανάγνωση και ανάλυση του βασικού δοκιμίου («Τροχαία Ατυχήματα: Αίτια – Συνέπειες – Τρόποι Αντιμετώπισης»).
  • Ομαδική εργασία σε πίνακα:
    • Στήλη 1: Αίτια
    • Στήλη 2: Συνέπειες
    • Στήλη 3: Προτάσεις πρόληψης
  • Παρατήρηση ύφους:
    • Λόγιο, αντικειμενικό
    • Μεταβατικές φράσεις: «Πρώτον», «Συνεπώς», «Το πιο οδυνηρό αποτέλεσμα είναι…»
    • Λεξιλόγιο: ευθύνη, απώλεια, υποδομές, μετατραυματικό στρες κ.ά.

🕑 2η Ώρα – Υφολογική Ανάλυση Εναλλακτικών Ειδών (Ομιλία – Επιστολή)

  • Ανάγνωση της ομιλίας σε δημοτική εκδήλωση:
    • Ύφος: προφορικό, συναισθηματικό, παραινέσεις, ερωτήσεις, χρήση α΄προσώπου
    • Σημειώνονται χαρακτηριστικές φράσεις: «Αγαπητές φίλες και φίλοι», «ως άνθρωπος, ως πολίτης», «Μπορούμε να κάνουμε κάτι; Ναι, μπορούμε».
  • Ανάγνωση της επιστολής προς το Υπουργείο:
    • Ύφος: επίσημο, τεκμηριωμένο, διεκδικητικό
    • Δομή: προσφώνηση – δήλωση σκοπού – ανάπτυξη επιχειρημάτων – προτάσεις – επίλογος
  • Σύγκριση με το αρχικό άρθρο (δοκίμιο): ποικιλία εκφραστικών μέσων και τόνου

✍️ 3η Ώρα – Παραγωγή Λόγου με Μίμηση Ύφους

Επιλογή μεταξύ 3 δραστηριοτήτων:

  1. Συγγραφή άρθρου για σχολική εφημερίδα
    Θέμα: «Η αδιαφορία στους δρόμους σκοτώνει. Ώρα να δράσουμε.»
    ➤ Στόχος: Μίμηση ύφους του βασικού άρθρου (αντικειμενικό, επιχειρηματολογικό, τριμερής δομή)
  2. Συγγραφή ομιλίας για σχολική εκδήλωση
    Θέμα: «Κανείς άλλος στον δρόμο: Όλοι αξίζουμε να επιστρέφουμε σπίτι.»
    ➤ Μίμηση ύφους ομιλίας: προσωπικό, παρακινητικό, συναισθηματικό
  3. Συγγραφή επιστολής προς τον Δήμο / Υπουργείο Παιδείας
    Θέμα: «Ανάγκη για περισσότερη οδική αγωγή στα σχολεία»
    ➤ Μίμηση ύφους επιστολής: ευγένεια, επιχειρήματα, αίτημα, σαφήνεια

🧠 Φύλλα Εργασίας (προτεινόμενα)

  1. Πίνακας αιτίων – συνεπειών – τρόπων αντιμετώπισης
  2. Υφολογικός πίνακας: Αντιπαραβολή άρθρου – ομιλίας – επιστολής (ύφος, φράσεις, πρόσωπο, λεξιλόγιο)
  3. Δομή παραγράφου αιτίου–αποτελέσματος με εφαρμογή
  4. Καθοδηγούμενη άσκηση μίμησης: Συμπλήρωση ημιτελούς παραγράφου με ύφος του άρθρου

✅ Αξιολόγηση

  • Διαμορφωτική: μέσω συζήτησης, πίνακα, ερωτήσεων κατανόησης
  • Συγγραφική: βάσει κριτηρίων (δομή, ύφος, σαφήνεια, πειθώ)
  • Αυτοαξιολόγηση: σύντομη αναστοχαστική ερώτηση:
    «Ποιες εκφράσεις ή τεχνικές υιοθέτησα από το πρότυπο κείμενο;»

Υλικό:

  • Τα δοθέντα κείμενα
  • Σημειωματάρια μαθητών
  • Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών.

💡 Επέκταση / Διαθεματική σύνδεση

  • Πολιτική Παιδεία / Αγωγή Υγείας: Νομικό πλαίσιο και οδική ασφάλεια
  • Εικαστικά / Πληροφορική: Δημιουργία αφίσας ή ψηφιακής καμπάνιας
  • Θεατρικό / Ρητορικό παιχνίδι: Αυτοσχεδιασμός ομιλίας για τροχαία

About Post Author

evi

Ονομάζομαι Εύη Πεπέ και είμαι εκπαιδευτικός-φιλόλογος-συγγραφέας. Είμαι πτυχιούχος της «Κλασικής Φιλολογίας» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με μεταπτυχιακές σπουδές στις «Επιστήμες της Αγωγής» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Επίσης, διαθέτω σεμιναριακή επιμόρφωση στην «Ειδική Αγωγή» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης. Εργάζομαι στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης (σχολεία & φροντιστήρια) και συνεργάζομαι με τους εκδοτικούς οίκους 24γράμματα (https://24grammata.com/) και Upbility (https://upbility.gr/), ενώ δείγμα της δουλειάς μου έχει αναρτηθεί στους ιστοτόπους: study4exams.gr, lexigram.gr και https://users.sch.gr/ipap/index.htm
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post ΥΓΕΙΑ VS ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΕΣ ΟΥΣΙΕΣ
Next post ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ & ΓΕΛΙΟ-ΚΛΑΜΑ / ΧΙΟΥΜΟΡ ΣΑΤΙΡΑ / ΑΓΧΟΣ