ΕΡΓΑΣΙΑ, ΑΝΕΡΓΙΑ, ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ, ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ, BRAIN DRAIN-BRAIN GAIN

Read Time:2 Minute, 57 Second

📘 Τίτλος Σεναρίου:

«Η εργασία στον σύγχρονο κόσμο: Κατανόηση εννοιών και παραγωγή δοκιμιακού λόγου»


🎯 Διδακτικός Σκοπός (Παιδαγωγική Διατύπωση)
Το παρόν διδακτικό σενάριο επιδιώκει να ενισχύσει τη γνωστική και γλωσσική ετοιμότητα των μαθητών της Γ’ Λυκείου σε ένα κρίσιμο θεματικό πεδίο: την εργασία στον σύγχρονο κοινωνικό και οικονομικό κόσμο. Αξιοποιώντας σύγχρονα παραδείγματα και αυθεντικά γλωσσικά μοντέλα, το σενάριο καλλιεργεί την ικανότητα εννοιολογικής διάκρισης όρων όπως εργασία, επάγγελμα, δουλειά και απασχόληση, ενώ ταυτόχρονα προωθεί την ερμηνεία φαινομένων όπως η ανεργία, η τηλεργασία και το brain drain. Σε επίπεδο δεξιοτήτων, ενθαρρύνεται η μίμηση δοκιμιακού ύφους και η οργάνωση δομημένου επιχειρηματολογικού λόγου, με στόχο την παραγωγή συνεκτικών, τεκμηριωμένων και γλωσσικά πλούσιων κειμένων. Το σενάριο ενισχύει την αναστοχαστική στάση των μαθητών απέναντι στην κοινωνική διάσταση της εργασίας και προάγει αξίες όπως ο σεβασμός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και η ισότητα. Μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες και υποστηρικτικό υλικό (φύλλα εργασίας, οδηγό ύφους, παραδείγματα), οι μαθητές ενισχύουν τη μεταγλωσσική τους επίγνωση και προετοιμάζονται για την παραγωγή αυθεντικού δοκιμιακού λόγου, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

🎯 Διδακτικοί Στόχοι

1. Ως προς το περιεχόμενο:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη διάκριση βασικών όρων (εργασία, επάγγελμα, δουλειά, απασχόληση).
  • Να εντοπίζουν και να ερμηνεύουν αιτίες και συνέπειες κοινωνικών φαινομένων που σχετίζονται με την εργασία (ανεργία, τηλεργασία, brain drain).

2. Ως προς τις δεξιότητες:

  • Να εξασκηθούν στη μίμηση ύφους (δοκιμιακού ή ενημερωτικού άρθρου).
  • Να οργανώνουν δομημένα τις ιδέες τους σε παραγράφους (εισαγωγή – κυρίως θέμα – συμπεράσματα).
  • Να χρησιμοποιούν τεκμηριωμένα επιχειρήματα.

3. Ως προς τη στάση:

  • Να αναπτύξουν κριτική στάση απέναντι στην κοινωνική πραγματικότητα της εργασίας.
  • Να καλλιεργήσουν αξίες όπως ο κοινωνικός σεβασμός, η αξιοπρέπεια και η ισότητα στην εργασία.

👥 Τάξη – Μάθημα:

Γ’ Λυκείου – Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία


⏰ Διάρκεια:

2 διδακτικές ώρες


🧰 Διδακτικό Υλικό:

  • Απόσπασμα και ασκήσεις από το αρχείο «ΕΡΓΑΣΙΑ-ΕΝΕΡΓΕΙΑ.pdf».
  • Πίνακες, παραδείγματα παραγράφων, φυλλάδιο για τρόπους ανάπτυξης επιχειρημάτων.
  • Οδηγός μίμησης ύφους (γλωσσικά στοιχεία, δομή, ύφος άρθρου).
  • Διαδραστικός πίνακς για προβολή διαφανειών

📍 Φάσεις Διδασκαλίας

🔹 1η Φάση (45′): Εισαγωγή – Κατανόηση Εννοιών και Δομής

1.1 Διερεύνηση Προϋπαρχουσών Γνώσεων (5’)

  • Ερωτήσεις-αφετηρία:
    «Τι σημαίνει εργασία; Είναι το ίδιο με επάγγελμα;»,
    «Τι σημαίνει για εσάς “brain drain” ή “τηλεργασία”;»

1.2 Καθοδηγούμενη Ανάγνωση (15’)

  • Μελέτη του κειμένου «Ανεργία: Αίτια, Συνέπειες και Τρόποι Αντιμετώπισης».
  • Υπογράμμιση στοιχείων ύφους (αντικειμενικότητα, τεκμηρίωση, επίσημος λόγος).

1.3 Ανάλυση Δομής και Υφους (10’)

  • Πίνακας: Εισαγωγή – Ανάπτυξη – Συμπέρασμα.
  • Χαρακτηριστικά δοκιμίου: τρίτο πρόσωπο, τεκμηρίωση, ακολουθία παραγράφων με θέμα – ανάπτυξη – παραδείγματα.

1.4 Εννοιολογική Χαρτογράφηση (15’)

  • Σύγκριση των όρων: εργασία – επάγγελμα – δουλειά – απασχόληση σε πίνακα.

🔹 2η Φάση (45′): Παραγωγή Λόγου μέσω Μίμησης

2.1 Εργασία σε ομάδες (5’)

  • Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και επιλέγουν ένα από τα παρακάτω θέματα (όλα βασισμένα σε ύφος του άρθρου):

📌 Θέμα 1: Εργασία: Θετικές συνέπειες και τρόποι ενίσχυσης
📌 Θέμα 2: Τηλεργασία: Προκλήσεις και προοπτικές
📌 Θέμα 3: Brain Drain: Αιτίες και Τρόποι Αντιμετώπισης

2.2 Οδηγίες Παραγωγής Κειμένου (5’)

  • Κάθε ομάδα γράφει άρθρο 250-300 λέξεων μιμούμενη το ύφος του προτύπου:
    • Εισαγωγή γενικής θεώρησης
    • Παράγραφοι με σαφές θέμα, αιτιολόγηση και παραδείγματα
    • Συμπέρασμα – πρόταση – προβληματισμός

2.3 Παραγωγή Κειμένων (25’)

  • Οι μαθητές γράφουν συνεργατικά ή με καταμερισμό ρόλων (γραμματέας, ερευνητής, επιμελητής ύφους κ.ά.).

2.4 Παρουσίαση – Ανατροφοδότηση (10’)

  • Παρουσιάζουν 2-3 ομάδες τα άρθρα τους.
  • Οι υπόλοιποι αξιολογούν βάσει της μίμησης δομής και ύφους.

📝 Τελική Αξιολόγηση

  • Παρατήρηση συμμετοχής και επιχειρηματολογίας κατά τη διάρκεια.
  • Αξιολόγηση γραπτού λόγου με βάση τα εξής κριτήρια:
    • Δομή: ύπαρξη εισαγωγής, ανάπτυξης, συμπεράσματος
    • Συνοχή και συνεκτικότητα
    • Πειστικότητα και τεκμηρίωση
    • Μίμηση ύφους (λόγος ακαδημαϊκός, αντικειμενικός, οργανωμένος)

💡 Επέκταση / Δημιουργική Ενασχόληση

  • Δημιουργία ψηφιακής εφημερίδας με άρθρα των μαθητών.
  • Συγκριτική μελέτη άρθρου – προσωπικού ημερολογίου (π.χ. “πώς νιώθω όταν εργάζομαι”).
  • Συζήτηση: Η εργασία είναι δικαίωμα ή υποχρέωση;

About Post Author

evi

Ονομάζομαι Εύη Πεπέ και είμαι εκπαιδευτικός-φιλόλογος-συγγραφέας. Είμαι πτυχιούχος της «Κλασικής Φιλολογίας» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με μεταπτυχιακές σπουδές στις «Επιστήμες της Αγωγής» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Επίσης, διαθέτω σεμιναριακή επιμόρφωση στην «Ειδική Αγωγή» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης. Εργάζομαι στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης (σχολεία & φροντιστήρια) και συνεργάζομαι με τους εκδοτικούς οίκους 24γράμματα (https://24grammata.com/) και Upbility (https://upbility.gr/), ενώ δείγμα της δουλειάς μου έχει αναρτηθεί στους ιστοτόπους: study4exams.gr, lexigram.gr και https://users.sch.gr/ipap/index.htm
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗΣ
Next post ΜΜΕ ΜΚΔ