ΜΜΕ ΜΚΔ

Read Time:2 Minute, 49 Second

📘 Τίτλος Σεναρίου:

ΜΜΕ & ΜΚΔ: Ανάμεσα στην ενημέρωση, την παραπληροφόρηση και την προσωπική έκφραση


🎯 Διδακτικός Σκοπός (Παιδαγωγική Διατύπωση)
Το διδακτικό αυτό σενάριο στοχεύει στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της γλωσσικής επάρκειας των μαθητών, μέσω της διερεύνησης του ρόλου των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) στη σύγχρονη κοινωνία. Οι μαθητές καλούνται να κατανοήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά, τις λειτουργίες αλλά και τις επιπτώσεις που έχουν τα ΜΜΕ και τα ΜΚΔ στην πληροφόρηση και στην επικοινωνία. Παράλληλα, το σενάριο βοηθά τους μαθητές να αναγνωρίσουν και να διακρίνουν διαφορετικά είδη γραπτού λόγου, όπως το δημοσιογραφικό άρθρο και το προσωπικό ιστολόγιο, και να εξασκηθούν στη μίμηση του αντίστοιχου ύφους. Μέσα από πρακτικές εφαρμογές, καλλιεργούν δεξιότητες ανάπτυξης παραγράφων με τεχνικές όπως ο ορισμός, η αιτιολόγηση και η διαίρεση, επιτυγχάνοντας παραγωγή συνεκτικών, στοχευμένων και προσαρμοσμένων κειμένων. Τέλος, το σενάριο προωθεί την ανάπτυξη υπεύθυνης και κριτικής στάσης απέναντι στα μέσα και το περιεχόμενο που μεταδίδουν, αναδεικνύοντας τη σημασία της υπεύθυνης πληροφόρησης και της ελεύθερης αλλά και υπεύθυνης προσωπικής έκφρασης.

🎯 Διδακτικοί Στόχοι:

Γνωστικοί:

  • Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τα βασικά χαρακτηριστικά, τις λειτουργίες και τις επιδράσεις των ΜΜΕ και ΜΚΔ.
  • Να διακρίνουν διαφορετικά είδη γραπτού λόγου: δημοσιογραφικό άρθρο vs προσωπικό ιστολόγιο.

Δεξιότητες:

  • Να καλλιεργήσουν ικανότητες μίμησης ύφους.
  • Να εφαρμόζουν τεχνικές ανάπτυξης παραγράφων (ορισμός, αιτιολόγηση, διαίρεση κ.λπ.).
  • Να παράγουν συνεκτικά και στοχευμένα κείμενα ανάλογα με το επικοινωνιακό πλαίσιο.

Στάσεις:

  • Να αποκτήσουν κριτική στάση απέναντι στα μέσα και στο περιεχόμενό τους.
  • Να εκτιμήσουν τη σημασία της υπεύθυνης πληροφόρησης και έκφρασης.

👥 Τάξη / Μάθημα:

Β’ ή Γ’ Λυκείου – Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (ενότητα: ΜΜΕ, Επικοινωνία)


⏰ Διάρκεια:

2 διδακτικές ώρες (45′ + 45′)


📚 Διδακτικό Υλικό:

  • Το συνημμένο αρχείο «ΜΜΕΜΚΔ.pdf» με τα δύο άρθρα και τις ασκήσεις.
  • Πίνακες σύγκρισης, παραδείγματα τρόπων ανάπτυξης παραγράφων.
  • Φύλλο εργασίας με οδηγίες παραγωγής λόγου και γλωσσικά στηρίγματα.

📍 Διδακτική Πορεία:

🔹 1η Ώρα: Κατανόηση και ανάλυση ύφους

1.1 Προκαταρκτική συζήτηση (5′)

  • Πώς ενημερώνεστε; Πιστεύετε ότι τα ΜΜΕ και τα ΜΚΔ λένε πάντα την αλήθεια;

1.2 Ανάγνωση & Ανάλυση δύο άρθρων (20′)

  • Διδακτική σύγκριση:
    • Άρθρο για Τύπο (πιο αντικειμενικό, τυπικό ύφος, τεκμηρίωση)
    • Άρθρο για προσωπικό ιστολόγιο (υποκειμενικό, οικείο ύφος, emojis, ρητορικά ερωτήματα)

1.3 Σχολιασμός ύφους και δομής (20′)

  • Πίνακας σύγκρισης λεξιλογίου, τρόπου προσφώνησης, προσωπικής/απρόσωπης γλώσσας.
  • Ποιο είναι το επικοινωνιακό πλαίσιο κάθε κειμένου;

🔹 2η Ώρα: Παραγωγή λόγου με μίμηση ύφους

2.1 Οδηγίες προς μαθητές (10′)

  • Χωρίζονται σε ομάδες:
    • Ομάδα Α: γράφει άρθρο για Τύπο (με βάση το ύφος του πρώτου κειμένου).
    • Ομάδα Β: γράφει άρθρο για ιστολόγιο (με βάση το δεύτερο κείμενο).

2.2 Παραγωγή κειμένου (25′)

  • Θέμα: «Η επίδραση των ΜΚΔ στη διαμόρφωση της προσωπικής μας ταυτότητας»
  • Παροτρύνονται να:
    • Μιμηθούν τη δομή (εισαγωγή – ανάλυση – συμπεράσματα).
    • Εφαρμόσουν τεχνικές παραγράφου που διδάχθηκαν (ορισμός, αιτιολόγηση, παραδείγματα).
    • Χρησιμοποιήσουν στοιχεία ύφους αντίστοιχα με τον τύπο του άρθρου τους.

2.3 Παρουσίαση – Συζήτηση (10′)

  • Εκπρόσωποι από κάθε ομάδα παρουσιάζουν.
  • Οι συμμαθητές εντοπίζουν εκφραστικά και υφολογικά στοιχεία που ταυτίζονται με το πρότυπο κείμενο.

📝 Αξιολόγηση:

Διαμορφωτική:

  • Κατά την ανάγνωση και τον σχολιασμό κειμένων.

Συνολική:

  • Αξιολόγηση παραγόμενων κειμένων βάσει:
    • Πιστότητας στο ύφος.
    • Συνοχής και δομής.
    • Πληρότητας περιεχομένου.

🔄 Επέκταση / Εμπέδωση:

  • Δημιουργία σχολικού blog με μαθητικά άρθρα για θέματα ΜΜΕ και ΜΚΔ.
  • Διερεύνηση του ρόλου του influencer ή των fake news ως γραπτή εργασία.

🧠 Προτεινόμενη εργασία για το σπίτι:

«Γράψε μια παράγραφο για τα ΜΚΔ με έναν από τους τρόπους ανάπτυξης παραγράφου (ορισμός, σύγκριση-αντίθεση, αναλογία κ.ά.) μιμούμενος/η το ύφος ενός ενημερωτικού άρθρου για τον Τύπο».

About Post Author

evi

Ονομάζομαι Εύη Πεπέ και είμαι εκπαιδευτικός-φιλόλογος-συγγραφέας. Είμαι πτυχιούχος της «Κλασικής Φιλολογίας» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με μεταπτυχιακές σπουδές στις «Επιστήμες της Αγωγής» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Επίσης, διαθέτω σεμιναριακή επιμόρφωση στην «Ειδική Αγωγή» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης. Εργάζομαι στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης (σχολεία & φροντιστήρια) και συνεργάζομαι με τους εκδοτικούς οίκους 24γράμματα (https://24grammata.com/) και Upbility (https://upbility.gr/), ενώ δείγμα της δουλειάς μου έχει αναρτηθεί στους ιστοτόπους: study4exams.gr, lexigram.gr και https://users.sch.gr/ipap/index.htm
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post ΕΡΓΑΣΙΑ, ΑΝΕΡΓΙΑ, ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ, ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ, BRAIN DRAIN-BRAIN GAIN
Next post ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ – ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΣ & ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ, ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ, ΜΕΣΣΙΑΝΙΣΜΟΣ