ΓΛΩΣΣΑ, ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ, ΛΟΓΟΣ, ΔΙΑΛΟΓΟΣ, ΛΑΚΩΝΙΚΟΤΗΤΑ-ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

Read Time:11 Minute, 32 Second

Διδακτικό Σενάριο: Η Αξία της Γλώσσας στον Σύγχρονο Κόσμο

Τάξη: Γυμνάσιο ή Λύκειο
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά)
Θέμα: Η αξία της γλώσσας ως μέσου πνευματικής ανάπτυξης, ηθικής διάστασης, κοινωνικοποίησης και πολιτισμού.


Διδακτικός σκοπός
Να κατανοήσουν οι μαθητές την πολυδιάστατη αξία της γλώσσας ως μέσου πνευματικής ανάπτυξης, ηθικής διαμόρφωσης, κοινωνικής αλληλεπίδρασης και πολιτισμικής ταυτότητας, να αναπτύξουν κριτική σκέψη και επιχειρηματολογία μέσω της ερμηνείας κειμένων, και να εκφράσουν με σαφήνεια και πειθώ τις απόψεις τους για τη σημασία της γλωσσικής καλλιέργειας στη σύγχρονη κοινωνία.

Στόχοι

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία της γλώσσας πέρα από την απλή επικοινωνία.
  • Να εντοπίσουν και να αναλύσουν βασικές λειτουργίες της γλώσσας (πνευματική, ηθική, κοινωνική, πολιτική, πολιτιστική).
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και επιχειρηματολογία μέσα από την ερμηνεία του κειμένου.
  • Να εκφράσουν προφορικά και γραπτά τις απόψεις τους σχετικά με την αξία και τις συνέπειες της μη καλλιέργειας της γλώσσας.

Υλικά

  • Το κείμενο «Η αξία της γλώσσας στον σύγχρονο κόσμο» (τυπωμένο ή ψηφιακό).
  • Φύλλα εργασίας με ερωτήσεις κατανόησης και σχεδιάγραμμα.
  • Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών.
  • Χαρτί και στυλό ή υπολογιστής/tablet για συγγραφή κειμένων.

Ροή Διδασκαλίας

1η Διδακτική ώρα

  1. Εισαγωγή (10 λεπτά)
    • Σύντομη συζήτηση για τη γλώσσα: Τι είναι η γλώσσα για κάθε μαθητή;
    • Προτροπή να πουν παραδείγματα πότε η γλώσσα είναι κάτι παραπάνω από επικοινωνία.
  2. Ανάγνωση και κατανόηση κειμένου (20 λεπτά)
    • Ομαδική ή ατομική ανάγνωση του κειμένου.
    • Υπογράμμιση βασικών πληροφοριών.
    • Συζήτηση για τις βασικές ιδέες κάθε παραγράφου.
  3. Συμπλήρωση σχεδιαγράμματος (15 λεπτά)
    • Μαθητές δημιουργούν σχεδιάγραμμα με τις βασικές λειτουργίες και αξίες της γλώσσας (πνευματική, ηθική, κοινωνική, πολιτική, πολιτιστική, εθνική, διεθνής).
    • Συζήτηση και ολοκλήρωση από τον/την εκπαιδευτικό.
  4. Άσκηση παράφρασης (10 λεπτά)
    • Μαθητές αναδιατυπώνουν με δικά τους λόγια τις βασικές ιδέες από το κείμενο.

2η Διδακτική ώρα

  1. Γραπτή έκφραση – Δοκίμιο (30 λεπτά)
    • Εισαγωγή στην τεχνική του δοκιμίου και παρουσίαση παραδείγματος εισαγωγής και επίλογου, μιμούμενοι το ύφος του κειμένου.
    • Μαθητές γράφουν δοκίμιο με θέμα: «Οι συνέπειες της μη καλλιέργειας της γλώσσας στον σύγχρονο άνθρωπο και την κοινωνία».
  2. Προφορική δραστηριότητα – Συζήτηση (15 λεπτά)
    • Ομαδική συζήτηση με ερωτήσεις: Ποιες αρνητικές συνέπειες μπορεί να φέρει η παραμέληση της γλώσσας; Πώς μπορούμε να προστατεύσουμε και να καλλιεργήσουμε τη γλώσσα μας;
  3. Αξιολόγηση και Ανατροφοδότηση (10 λεπτά)
    • Ανάγνωση μερικών γραπτών δοκιμίων ή περιλήψεων από μαθητές, σχολιασμός και βελτιωτικές προτάσεις από τον/την εκπαιδευτικό.
    • Ερωτήσεις για τον τρόπο με τον οποίο αντιλήφθηκαν τη σημασία της γλώσσας.

Εκτιμώμενα Αποτελέσματα

  • Οι μαθητές θα αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση της γλώσσας ως φορέα σκέψης, πολιτισμού και ηθικής.
  • Θα αναπτύξουν δεξιότητες γραπτής και προφορικής έκφρασης σε επιστημονικό και δοκιμιακό ύφος.
  • Θα ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την ανάγκη διατήρησης και καλλιέργειας της γλώσσας.

Διδακτικό Σενάριο: «Η σημασία της γλωσσομάθειας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης»

Τάξη:

Γυμνάσιο – Λύκειο (Β΄-Γ΄ τάξη Γυμνασίου ή Α΄-Β΄ Λυκείου)

Διάρκεια:

2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά)


Διδακτικός σκοπός
Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία της γλωσσομάθειας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, εξετάζοντας πολιτικούς, κοινωνικούς, πνευματικούς, ηθικούς, οικονομικούς και εθνικούς παράγοντες, να αναγνωρίσουν τα οφέλη και τους πιθανούς κινδύνους της, να εξασκηθούν σε δεξιότητες περίληψης και παράφρασης, να αναπτύξουν προφορική και γραπτή έκφραση μέσω τεκμηριωμένης επιχειρηματολογίας, και να συνεργαστούν δημιουργικά για την πρόταση λύσεων σε σχετικά ζητήματα.

Ask ChatGPT

Μαθησιακοί στόχοι:

  1. Να κατανοήσουν οι μαθητές τους βασικούς λόγους για τη σημασία της γλωσσομάθειας (πολιτικούς, κοινωνικούς, πνευματικούς, ηθικούς, οικονομικούς, εθνικούς).
  2. Να αναγνωρίσουν τα οφέλη και τους κινδύνους της γλωσσομάθειας.
  3. Να εξασκηθούν στην περίληψη και παράφραση κειμένου.
  4. Να αναπτύξουν προφορική και γραπτή έκφραση μέσα από διατύπωση επιχειρημάτων υπέρ ή κατά της γλωσσομάθειας.
  5. Να συνεργαστούν σε ομάδες για τη δημιουργία προτάσεων και λύσεων.

Υλικά:

  • Εκτυπωμένο το κείμενο για τη γλωσσομάθεια (το κείμενο που έδωσες ή παραφρασμένη εκδοχή).
  • Φύλλα εργασίας με ερωτήσεις κατανόησης, περίληψης, και δημιουργική γραφή.
  • Πίνακας/φύλλα για καταγραφή ιδεών.
  • Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών.
  • Προαιρετικά βίντεο ή παρουσίαση για τη γλωσσομάθεια.

Ροή μαθήματος:


1η ώρα

Εισαγωγή (10 λεπτά):

  • Συζήτηση με τους μαθητές: Τι σημαίνει γλωσσομάθεια; Ποιες ξένες γλώσσες γνωρίζουν; Πόσο σημαντική θεωρούν τη γνώση ξένων γλωσσών σήμερα;
  • Παρουσίαση βασικών ιδεών του κειμένου.

Δραστηριότητα 1: Ανάγνωση και κατανόηση (20 λεπτά):

  • Οι μαθητές διαβάζουν το κείμενο ατομικά ή σε ζευγάρια.
  • Συζήτηση και απάντηση ερωτήσεων κατανόησης (π.χ. ποιοι είναι οι πολιτικοί λόγοι για τη γλωσσομάθεια; ποιοι κίνδυνοι αναφέρονται;).

Δραστηριότητα 2: Σχεδιάγραμμα (15 λεπτά):

  • Σε ομάδες, οι μαθητές φτιάχνουν το σχεδιάγραμμα του κειμένου, διαχωρίζοντας τους λόγους υπέρ και τους κινδύνους.
  • Παρουσίαση του σχεδιαγράμματος στην τάξη.

2η ώρα

Δραστηριότητα 3: Περίληψη και παράφραση (15 λεπτά):

  • Οι μαθητές γράφουν περίληψη του κειμένου με δικά τους λόγια (περίπου 8-10 προτάσεις).
  • Παράφραση επιλεγμένων αποσπασμάτων.

Δραστηριότητα 4: Επιχειρηματολογία (30 λεπτά):

  • Διχοτομούν την τάξη σε δύο ομάδες: «υπέρ της γλωσσομάθειας» και «κατά της γλωσσομάθειας» (με βάση τους κινδύνους).
  • Κάθε ομάδα ετοιμάζει επιχειρήματα για τη θέση της και τα παρουσιάζει.
  • Συζήτηση, σύνθεση ιδεών και ανάλυση των διαφορετικών απόψεων.

Δραστηριότητα 5: Δημιουργική εργασία (15 λεπτά):

  • Οι μαθητές γράφουν ένα σύντομο κείμενο (email ή επιστολή) προς φίλο ή επίσημη επιστολή προς υπουργείο παιδείας, όπου εκφράζουν τη θέση τους για τη γλωσσομάθεια (υπέρ ή κατά).
  • Προαιρετική ανάγνωση στην τάξη.

Φύλλο εργασίας (παράδειγμα)

Α. Ερωτήσεις κατανόησης

  1. Ποιοι είναι οι πολιτικοί λόγοι που αναφέρονται για τη γλωσσομάθεια;
  2. Πώς βοηθά η γλωσσομάθεια στην κοινωνία και στην οικονομία;
  3. Τι κινδύνους επισημαίνει το κείμενο σχετικά με τη γλωσσομάθεια;
  4. Ποια είναι η σημασία της διατήρησης της μητρικής γλώσσας;

Β. Σχεδιάγραμμα
Χωρίστε το κείμενο σε βασικές ενότητες και σημειώστε σε σύντομες φράσεις το περιεχόμενό τους.

Γ. Περίληψη
Γράψε με δικά σου λόγια μια σύντομη περίληψη του κειμένου.

Δ. Επιχειρηματολογία
Γράψε 3 επιχειρήματα υπέρ και 3 κατά της εκμάθησης πολλών ξένων γλωσσών.

Ε. Δημιουργική γραφή
Γράψε μια σύντομη επιστολή προς το υπουργείο Παιδείας, όπου εκφράζεις την άποψή σου για το αν πρέπει να προσθέσουν άλλη μία ξένη γλώσσα στο σχολείο.

Διδακτικό Σενάριο

Θεματική: Ο Λόγος – Θεμέλιο της ανθρώπινης επικοινωνίας και του πολιτισμού

Τάξη: Γυμνάσιο ή Λύκειο

Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Διδακτικός σκοπός :

Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τον κεντρικό ρόλο του λόγου στην ανθρώπινη επικοινωνία και τη διαμόρφωση του πολιτισμού, αναγνωρίζοντας τις διαφορετικές μορφές του (προφορικός και γραπτός λόγος) και την ιστορική τους εξέλιξη. Επιπλέον, να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες παραγωγής λόγου και να αναπτύξουν κριτική σκέψη μέσα από τη σύγκριση και ανάλυση των χαρακτηριστικών των μορφών αυτών.

Στόχοι:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία του λόγου ως μέσου επικοινωνίας και πολιτισμού.
  • Να διακρίνουν τις βασικές μορφές λόγου: προφορικό και γραπτό.
  • Να αντιληφθούν την ιστορική εξέλιξη του λόγου.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες παραγωγής λόγου (άρθρο και περίληψη).
  • Να εξασκηθούν στην κριτική σκέψη μέσω σύγκρισης και ανάλυσης των χαρακτηριστικών των δύο μορφών λόγου.

Υλικά:

  • Κείμενο για τον λόγο (παραδοτέο από εσένα).
  • Φύλλα εργασίας με ασκήσεις παραγωγής λόγου.
  • Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών.
  • Σημειωματάρια μαθητών.

Δραστηριότητες:

1η Δραστηριότητα: Εισαγωγή στον Λόγο (20 λεπτά)

  • Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει την έννοια του λόγου και τη σημασία του στην ανθρώπινη επικοινωνία και πολιτισμό.
  • Συζήτηση στην τάξη: Τι σημαίνει λόγος για τον καθένα; Πώς εκφραζόμαστε καθημερινά;
  • Ανάγνωση (ηχητική ή από μαθητή/μαθήτρια) του κειμένου για τον Λόγο ως θεμέλιο της ανθρώπινης επικοινωνίας.

2η Δραστηριότητα: Προφορικός και Γραπτός Λόγος (30 λεπτά)

  • Ανάλυση με τη μορφή σύγκρισης:
    • Τι είναι ο προφορικός λόγος; (χαρακτηριστικά, χρήση, πλεονεκτήματα)
    • Τι είναι ο γραπτός λόγος; (χαρακτηριστικά, χρήση, πλεονεκτήματα)
  • Εντοπισμός και καταγραφή παραδειγμάτων από το κείμενο (πλαγιότιτλοι, βασικές ιδέες).
  • Συζήτηση για την ιστορική πορεία του λόγου: πότε και γιατί εμφανίστηκε η γραφή;

3η Δραστηριότητα: Παραγωγή Λόγου (50 λεπτά)

  • Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ομάδες:
    • Η μία ομάδα γράφει άρθρο για τα χαρακτηριστικά του γραπτού λόγου, ακολουθώντας τη δομή του παραδείγματος.
    • Η άλλη ομάδα γράφει άρθρο για τα χαρακτηριστικά του προφορικού λόγου, επίσης ακολουθώντας την αντίστοιχη δομή.
  • Έπειτα, κάθε ομάδα δημιουργεί περίληψη για το άρθρο της χρησιμοποιώντας πλαγιότιτλους.
  • Προαιρετικά: παρουσίαση των εργασιών στην τάξη με σχολιασμό και βελτιώσεις.

4η Δραστηριότητα: Συζήτηση – Συμπεράσματα (20 λεπτά)

  • Συνολική συζήτηση για το ρόλο και τη σημασία του λόγου στην καθημερινή ζωή και στον πολιτισμό.
  • Ερωτήσεις προβληματισμού:
    • Ποια μορφή λόγου προτιμάς στην καθημερινή σου ζωή και γιατί;
    • Ποια είναι τα όρια κάθε μορφής;
    • Πώς ο λόγος συμβάλλει στην εξέλιξη της κοινωνίας;

Αξιολόγηση:

  • Αξιολόγηση των άρθρων και των περιλήψεων ως προς την κατανόηση, τη δομή και τη γλωσσική ακρίβεια.
  • Προφορική συμμετοχή και συνεισφορά στη συζήτηση.

Επιπλέον ιδέα:

  • Δημιουργία αφίσας ή ψηφιακής παρουσίασης που συνοψίζει τη σχέση προφορικού και γραπτού λόγου.
  • Ανάθεση σύντομης έκθεσης με θέμα: «Πώς η γραφή άλλαξε την ιστορία της ανθρωπότητας».

Διδακτικό Σενάριο: «Ο Διάλογος ως Εργαλείο Κατανόησης και Συνεργασίας»

Σκοπός και στόχοι:

Να αντιληφθούν οι μαθητές τη σημασία του διαλόγου ως θεμελιώδους μέσου επικοινωνίας, αμοιβαίας κατανόησης και κοινωνικής συνοχής. Να κατανοήσουν τα πνευματικά, ηθικά και κοινωνικά στοιχεία που τον καθιστούν εποικοδομητικό, να αναλύσουν τη λειτουργία και την αξία του σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο και να καλλιεργήσουν δεξιότητες συμμετοχής σε δημοκρατικές και συνεργατικές μορφές διαλόγου, εφαρμόζοντας τις βασικές αρχές του στην πράξη.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές να είναι σε θέση:

  • Να ορίζουν τον διάλογο και να αναγνωρίζουν τη σημασία του.
  • Να προσδιορίζουν τα πνευματικά, ηθικά και κοινωνικά στοιχεία που διαμορφώνουν έναν εποικοδομητικό διάλογο.
  • Να αναλύουν τη συμβολή του διαλόγου σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο.
  • Να εφαρμόζουν βασικές αρχές σωστού διαλόγου σε ομαδικές συζητήσεις.

Διδακτικές Ενότητες και Δραστηριότητες


1. Εισαγωγή στον Διάλογο (15 λεπτά)

Ενέργειες:

  • Ο/Η δάσκαλος/α ζητάει από τους μαθητές να αναφέρουν τι είναι διάλογος και σε ποιες περιπτώσεις τον χρησιμοποιούμε.
  • Παρουσίαση του ορισμού του διαλόγου σε επίσημο ύφος (αναλυμένη διατύπωση).
  • Συζήτηση για τον ρόλο του διαλόγου στη ζωή μας.

Στόχος: Κατανόηση της έννοιας του διαλόγου ως επικοινωνιακή διαδικασία.


2. Χαρακτηριστικά Εποικοδομητικού Διαλόγου (25 λεπτά)

Δραστηριότητα:

  • Παρουσίαση των πνευματικών, ηθικών και κοινωνικών στοιχείων που συνθέτουν τον καλό διάλογο.
  • Ομαδική εργασία: Οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες και τους δίνεται ένα σύντομο σενάριο συζήτησης. Κάθε ομάδα εντοπίζει ποια στοιχεία καλού διαλόγου εφαρμόζονται ή παραβιάζονται και αιτιολογεί.
  • Κοινή συζήτηση και καταγραφή των συμπερασμάτων στον πίνακα.

Στόχος: Αναγνώριση των βασικών προϋποθέσεων για έναν ουσιαστικό διάλογο.


3. Ο ρόλος του διαλόγου στην κοινωνία (20 λεπτά)

Ενέργειες:

  • Ανάλυση των κοινωνικών παραγόντων που υποστηρίζουν τον διάλογο (δημοκρατία, οικογένεια, σχολείο, ΜΜΕ, ηγεσία).
  • Ερώτηση προς τους μαθητές: «Πώς νομίζετε ότι η ελευθερία λόγου επηρεάζει την κοινωνία μας;»
  • Σύντομη γραπτή έκφραση: Οι μαθητές γράφουν σε μία παράγραφο γιατί είναι σημαντικός ο διάλογος για το άτομο και την κοινωνία.

Στόχος: Εμβάθυνση στην κοινωνική σημασία του διαλόγου.


4. Εφαρμογή – Προσομοίωση Διαλόγου (30 λεπτά)

Δραστηριότητα:

  • Οι μαθητές χωρίζονται σε ζευγάρια ή μικρές ομάδες και συμμετέχουν σε προσομοιωμένες συζητήσεις πάνω σε ένα επίκαιρο ή σχολικό θέμα.
  • Ο/Η δάσκαλος/α παρατηρεί και ενθαρρύνει την τήρηση των κανόνων καλού διαλόγου (προσεκτική ακρόαση, σεβασμός, επιχειρηματολογία, υπομονή).
  • Μετά το τέλος της συζήτησης, οι ομάδες σχολιάζουν τις δυσκολίες και τις επιτυχίες που είχαν.

Στόχος: Εμπέδωση και πρακτική εφαρμογή των αρχών του διαλόγου.


5. Συμπέρασμα και Αναστοχασμός (10 λεπτά)

  • Συζήτηση για τα οφέλη του διαλόγου σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο.
  • Καταγραφή βασικών συμπερασμάτων.
  • Προτροπή για εφαρμογή διαλόγου στην καθημερινότητα.

Υλικό και Μέσα

  • Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών.
  • Φύλλα εργασίας με σενάρια διαλόγου
  • Σημειώσεις για τα χαρακτηριστικά του διαλόγου

Αξιολόγηση

  • Παρατήρηση της συμμετοχής στις δραστηριότητες.
  • Αξιολόγηση γραπτής έκφρασης για τη σημασία του διαλόγου.
  • Ανατροφοδότηση μετά τη δραστηριότητα προσομοίωσης.

Διδακτικό Σενάριο:

Η αρετή της λακωνικότητας και η αναγκαιότητα του αναλυτικού λόγου

Σκοπός και Στόχοι Μαθήματος:

Να οδηγηθούν οι μαθητές στην ουσιαστική κατανόηση και αξιολόγηση της λακωνικότητας και του αναλυτικού λόγου ως μορφών έκφρασης με διαφορετική λειτουργία και στόχευση. Να αντιληφθούν τη σημασία της κατάλληλης επιλογής ύφους ανάλογα με το επικοινωνιακό πλαίσιο και να καλλιεργήσουν την ικανότητα διατύπωσης σκέψεων τόσο με σαφήνεια και συντομία όσο και με πληρότητα και ανάλυση, αναπτύσσοντας παράλληλα δεξιότητες σύγκρισης, αντίθεσης και συνοπτικής απόδοσης νοημάτων.

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη διαφορά ανάμεσα στη λακωνικότητα και τον αναλυτικό λόγο.
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη για τη σωστή χρήση και την ισορροπία των δύο μορφών λόγου.
  • Να εφαρμόσουν σε γραπτό λόγο και προφορική έκφραση τις έννοιες της σύντομης και της αναλυτικής διατύπωσης.
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες σύγκρισης, αντίθεσης και συνοπτικής παρουσίασης ιδεών.

Διάρκεια

2 διδακτικές ώρες


Υλικά

  • Το κείμενο «Η αρετή της λακωνικότητας και η αναγκαιότητα του αναλυτικού λόγου» (διανεμημένο στους μαθητές).
  • Πίνακας για συμπλήρωση (έντυπο ή στον πίνακα).
  • Φύλλα εργασίας με ασκήσεις.
  • Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών.

Μεθοδολογία και Δραστηριότητες

1η Ώρα

1. Εισαγωγή (10 λεπτά)

  • Ερωτήσεις κλειδιά:
    • Τι γνωρίζετε για τη λακωνικότητα; Ποιον θυμάστε από την αρχαιότητα που συνδέεται μ’ αυτήν;
    • Πότε πιστεύετε ότι χρειάζεται να μιλάμε συνοπτικά και πότε να επεξηγούμε εκτενώς;
  • Συζήτηση, ώστε να ενεργοποιηθεί η προϋπάρχουσα γνώση.

2. Ανάγνωση και Κατανόηση Κειμένου (15 λεπτά)

  • Μαθητές διαβάζουν ατομικά ή ομαδικά το κείμενο που δόθηκε.
  • Συλλογή βασικών ιδεών μέσω ερωτήσεων:
    • Πώς ορίζεται η λακωνικότητα και ποια η προέλευσή της;
    • Ποια είναι τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα του αναλυτικού λόγου;
    • Ποιοι κίνδυνοι προκύπτουν από την κατάχρηση κάθε μορφής λόγου;

3. Συμπλήρωση Πίνακα (15 λεπτά)

  • Μαθητές συμπληρώνουν ατομικά ή σε ζευγάρια τον πίνακα σύγκρισης των δύο μορφών λόγου (βάσει των ερωτήσεων της άσκησης 1).
  • Κοινή συζήτηση και παρουσίαση απαντήσεων στην τάξη.

2η Ώρα

4. Παραγωγή Γραπτού Λόγου: Σύγκριση-Αντίθεση (20 λεπτά)

  • Μαθητές γράφουν μια παράγραφο με σύγκριση και αντίθεση, ακολουθώντας τις οδηγίες της άσκησης 2:
    • Πρώτα ομαδοποιημένα χαρακτηριστικά (π.χ. πρώτα όλα του αναλυτικού, μετά όλα του λακωνικού).
    • Μετά παρουσίαση αντίθεσης στοιχείο προς στοιχείο.
  • Προαιρετικά, ανταλλαγή και ανάγνωση κειμένων μεταξύ μαθητών για ανατροφοδότηση.

5. Προφορική Άσκηση – Ρητορική Σύντομης και Αναλυτικής Έκφρασης (15 λεπτά)

  • Σε ομάδες, οι μαθητές επιλέγουν ένα θέμα (π.χ. «Η αξία της ειλικρίνειας», «Η σημασία της οικογένειας») και προετοιμάζουν:
    • Μια λακωνική φράση-ρήση ή σύντομο απόφθεγμα που να εκφράζει το θέμα.
    • Μια σύντομη αναλυτική παρουσίαση με 2-3 επιχειρήματα.
  • Παρουσίαση στην τάξη, συζήτηση για την επίδραση και τη χρήση του κάθε τρόπου.

6. Συμπεράσματα και Αναστοχασμός (10 λεπτά)

  • Ανακεφαλαίωση: Πότε προτιμούμε λακωνικό λόγο και πότε αναλυτικό;
  • Τονισμός της σημασίας της ισορροπίας και της διάκρισης στην επικοινωνία.
  • Σύντομη συζήτηση για καθημερινές εφαρμογές (π.χ. στα social media, στα μαθήματα, σε συνεντεύξεις).

Αξιολόγηση

  • Επαλήθευση της ορθής συμπλήρωσης του πίνακα σύγκρισης.
  • Αξιολόγηση της παραγράφου σύγκρισης/αντίθεσης με βάση την οργάνωση, τη σαφήνεια και τη χρήση όρων.
  • Παρατήρηση στην προφορική άσκηση για κατανόηση και ευστοχία έκφρασης.

Προτάσεις επέκτασης

  • Δημιουργία συλλογής λακωνικών ρητών και ανάλυσή τους.
  • Γράψιμο αναλυτικού σχολίου για κάποιο λακωνικό ρητό ή απόφθεγμα.
  • Εργασία σύνθεσης λόγου για δημόσια ομιλία με κατάλληλο συνδυασμό λακωνικότητας και ανάλυσης.

About Post Author

evi

Ονομάζομαι Εύη Πεπέ και είμαι εκπαιδευτικός-φιλόλογος-συγγραφέας. Είμαι πτυχιούχος της «Κλασικής Φιλολογίας» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με μεταπτυχιακές σπουδές στις «Επιστήμες της Αγωγής» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Επίσης, διαθέτω σεμιναριακή επιμόρφωση στην «Ειδική Αγωγή» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης. Εργάζομαι στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης (σχολεία & φροντιστήρια) και συνεργάζομαι με τους εκδοτικούς οίκους 24γράμματα (https://24grammata.com/) και Upbility (https://upbility.gr/), ενώ δείγμα της δουλειάς μου έχει αναρτηθεί στους ιστοτόπους: study4exams.gr, lexigram.gr και https://users.sch.gr/ipap/index.htm
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post 30060 ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ “ΠΟΛΕΜΟΣ – ΕΙΡΗΝΗ”
Next post ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ