ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗ VS ΜΑΖΟΠΟΙΗΣΗ & ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ & BULLYING (ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ) / ΑΠΟΔΟΧΗ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ

Read Time:10 Minute, 15 Second

Διδακτικό Σενάριο: Στερεότυπα, Προκαταλήψεις και Ρατσισμός

Τάξη: Γ’ Γυμνασίου ή Α’ Λυκείου

Μάθημα: Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή / Νεοελληνική Γλώσσα / Παιδεία του Πολίτη

Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες


🎯 Διδακτικός Σκοπός (Παιδαγωγική Διατύπωση)
Το παρόν διδακτικό σενάριο έχει ως στόχο να βοηθήσει τους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και της Α’ Λυκείου να κατανοήσουν σε βάθος τις έννοιες των στερεοτύπων, των προκαταλήψεων και του ρατσισμού, ξεκαθαρίζοντας τις μεταξύ τους διαφορές και αλληλεπιδράσεις. Μέσω της ανάλυσης σύγχρονων κοινωνικών και ΜΜΕ-προβλημάτων, οι μαθητές ενθαρρύνονται να εντοπίζουν τα κοινωνικά αίτια και τις συνέπειες των φαινομένων αυτών, αναπτύσσοντας έτσι μια κριτική και ενημερωμένη ματιά. Το σενάριο προωθεί την καλλιέργεια κριτικής σκέψης και ενσυναίσθησης, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη κοινωνικής ανεκτικότητας και στην ευθύνη για πρόληψη και αντιμετώπιση του ρατσισμού. Μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες, οι μαθητές εξασκούν γλωσσικές δεξιότητες, όπως η ανάλυση και παραγωγή λόγου, και συμμετέχουν ενεργά σε εποικοδομητικό διάλογο, ενισχύοντας τη συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Το σενάριο λειτουργεί διεπιστημονικά, ενσωματώνοντας στοιχεία από την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, τη Νεοελληνική Γλώσσα και την Παιδεία του Πολίτη, και συμβάλλει στη διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών.

🎯 Διδακτικοί Στόχοι

Στο τέλος του σεναρίου, οι μαθητές θα είναι σε θέση να:

  1. Διακρίνουν εννοιολογικά τις έννοιες στερεότυπο, προκατάληψη, ρατσισμός.
  2. Αναγνωρίζουν τα αιτιακά αίτια και τις συνέπειες των φαινομένων αυτών.
  3. Αναλύουν σύγχρονα παραδείγματα ρατσιστικών/προκατειλημμένων πρακτικών από τα ΜΜΕ ή την κοινωνική ζωή.
  4. Προτείνουν τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης.
  5. Καλλιεργήσουν κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση και ανεκτικότητα.

📚 Διδακτικό Υλικό

  • Το ακαδημαϊκό άρθρο και η δημοσιογραφική διασκευή του.
  • PowerPoint ή αφίσα με τους βασικούς ορισμούς.
  • Απόσπασμα από ταινία/διαφήμιση ή σκίτσο με ρατσιστικά στερεότυπα (π.χ. κοινωνική διαφήμιση).
  • Φύλλο εργασίας (βλ. παρακάτω).
  • Διαδραστικός πίνακας ή χαρτί του μέτρου (για καταιγισμό ιδεών).

🧭 Διδακτική Πορεία

1η Διδακτική Ώρα

🔹 1. Αφόρμηση (10’)

  • Προβολή σκίτσου ή σύντομου αποσπάσματος από κοινωνική διαφήμιση (π.χ. «Love Has No Labels»).
  • Σύντομος σχολιασμός: «Τι βλέπουμε; Ποια μηνύματα περνά;»

🔹 2. Εννοιολογική προσέγγιση (15’)

  • Καταγραφή στον πίνακα των εννοιών: στερεότυπο – προκατάληψη – ρατσισμός.
  • Παρουσίαση των ορισμών από το άρθρο (PowerPoint ή από στόμα σε στόμα).
  • Συγκριτικός πίνακας:
    | Έννοια | Ορισμός | Παράδειγμα |
    |——–|———|————-|
    | Στερεότυπο | … | «Οι γυναίκες είναι συναισθηματικές»
    | Προκατάληψη | … | «Δεν προσλαμβάνω γυναίκες, γιατί είναι ευσυγκίνητες»
    | Ρατσισμός | … | «Απαγόρευση ενοικίασης διαμερίσματος σε Ρομά»

🔹 3. Συζήτηση – ανταλλαγή εμπειριών (15’)

  • «Έχετε συναντήσει ποτέ τέτοιες καταστάσεις στο σχολείο ή στα ΜΜΕ;»
  • Χωρισμός σε ομάδες και σχολιασμός περιστατικών.

🔹 4. Ανάλυση Αιτίων (10’)

  • Χρήση του άρθρου: αναγνωρίζουν και καταγράφουν ψυχολογικά, κοινωνικά, θεσμικά αίτια.
  • Καταιγισμός ιδεών: «Ποιος φταίει; Πού μαθαίνουμε τα στερεότυπα;»

2η Διδακτική Ώρα

🔹 1. Συνέπειες (10’)

  • Συμπλήρωση στήλης:
    • Ατομικές συνέπειες (π.χ. ψυχολογικές επιπτώσεις)
    • Κοινωνικές συνέπειες (π.χ. ανισότητες, κοινωνικός διχασμός)

🔹 2. Τρόποι Αντιμετώπισης (15’)

  • Διαβάζουν το σχετικό απόσπασμα του άρθρου.
  • Συζήτηση: «Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς ως μαθητές, πολίτες, σχολείο;»
  • Παρουσίαση παραδειγμάτων δράσης (π.χ. Erasmus+, αφίσες, podcasts κ.λπ.).

🔹 3. Δημιουργική Δραστηριότητα (20’)

  • Οι ομάδες δημιουργούν:
    α) Μια αφίσα/σλόγκαν κατά των προκαταλήψεων ή
    β) Ένα θεατρικό σκετς ή
    γ) Μια σύντομη ομιλία/άρθρο για σχολική εφημερίδα

🔹 4. Παρουσιάσεις – αναστοχασμός (10’)

  • Παρουσιάσεις ομάδων.
  • Επιστροφή στις αρχικές ερωτήσεις και τελική συζήτηση:
    «Τι καινούριο μάθαμε; Τι θα αλλάξουμε στη συμπεριφορά μας;»

📄 Φύλλο Εργασίας (Ενδεικτικό)

ΜΕΡΟΣ Α΄: ΟΡΙΣΜΟΙ

  1. Συμπλήρωσε τους παρακάτω ορισμούς με βάση το άρθρο.
  2. Δώσε ένα δικό σου παράδειγμα για κάθε έννοια.

ΜΕΡΟΣ Β΄: ΕΦΑΡΜΟΓΗ

  1. Αναγνώρισε τα αίτια (ψυχολογικά, κοινωνικά, θεσμικά) σε ένα από τα εξής παραδείγματα:
  • Απόσπασμα ειδήσεων
  • Φανταστικό διάλογο
  • Διαφήμιση

ΜΕΡΟΣ Γ΄: ΔΡΑΣΗ

  1. Πρότεινε 3 τρόπους με τους οποίους εσύ, το σχολείο ή η πολιτεία μπορούν να καταπολεμήσουν αυτά τα φαινόμενα.
  2. Σχεδίασε μια αφίσα ή γράψε ένα σύνθημα κατά των προκαταλήψεων.

5. Υλικά:

  • Τα δοθέντα κείμενα
  • Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών
  • Φύλλα εργασίας
  • Βίντεο/εικόνες από social media (προαιρετικά)
  • Φύλλο αξιολόγησης

🧠 Αξιολόγηση

Διαμορφωτική:

  • Συμμετοχή σε συζήτηση.
  • Συμπλήρωση φύλλου εργασίας.
  • Παραγωγή δημιουργικού έργου.

Τελική:

  • Παρουσίαση και επιχειρηματολογία στην ολομέλεια.
  • Στοχασμός: «Πώς αλλάζει η στάση μου μετά το σημερινό μάθημα;»

🧰 Διαθεματικές Συνδέσεις

  • Ιστορία: φαινόμενα ρατσισμού (π.χ. ναζισμός, δουλεία)
  • Τέχνη: αφίσες – εικονογράφηση στερεοτύπων
  • Θρησκευτικά: ανεκτικότητα
  • Νεοελληνική Γλώσσα: άρθρο – επιχείρημα – σύνταξη ομιλίας

📘 Διδακτικό Σενάριο: «Γράφω ένα γράμμα κατά του σχολικού εκφοβισμού»


🎯 Γενικός Σκοπός
Το παρόν διδακτικό σενάριο αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (bullying), προωθώντας την καλλιέργεια σεβασμού, ενσυναίσθησης και αποδοχής μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες γραπτής έκφρασης, οι μαθητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν διαφορετικές μορφές εκφοβισμού, να εκφράζουν ειλικρινά συναισθήματα και σκέψεις για τα φαινόμενα αυτά και να οργανώνουν προσωπικά και κοινωνικά μηνύματα με δομή, συνοχή και κατάλληλο ύφος. Με την παραγωγή προσωπικής επιστολής ή email, το σενάριο ενισχύει τη γραπτή επικοινωνία και ενθαρρύνει τους μαθητές να γίνουν ενεργοί φορείς αλλαγής, υποστηρίζοντας την ψυχολογική ασφάλεια και τις θετικές ανθρώπινες σχέσεις στην κοινότητα του σχολείου, ενισχύοντας τον σεβασμό, την ενσυναίσθηση και την αποδοχή.


📌 Επιμέρους Διδακτικοί Στόχοι

Οι μαθητές να μπορούν:

  • να αναγνωρίζουν μορφές σχολικού εκφοβισμού.
  • να εκφράζουν συναισθήματα και σκέψεις για τέτοια φαινόμενα.
  • να οργανώνουν και να συντάσσουν μια προσωπική επιστολή/email με σωστή δομή και ύφος.
  • να κατανοούν τη σημασία του σεβασμού και της καλοσύνης στις ανθρώπινες σχέσεις.

🧠 Γνωστικό Αντικείμενο

Γλώσσα – Παραγωγή γραπτού λόγου (επιστολή/email)


👥 Τάξη

ΣΤ’ Δημοτικού / Γυμνάσιο (Α’ ή Β’)


🕓 Διάρκεια

2 διδακτικές ώρες


🔄 Φάσεις του Μαθήματος


🔹 Φάση 1 – Εισαγωγή στο θέμα (15’)

Δραστηριότητα:

  • Προβολή σύντομου βίντεο ή αφήγηση ενός περιστατικού σχολικού εκφοβισμού.
  • Συζήτηση: Πώς ένιωσε το θύμα; Τι θα μπορούσαν να κάνουν οι συμμαθητές του;
  • Καταιγισμός ιδεών: Τι σημαίνει σεβασμός, καλοσύνη, αποδοχή;

Υλικά:

  • Βίντεο/ιστορία
  • Πίνακας με λέξεις-κλειδιά

🔹 Φάση 2 – Ανάλυση πρότυπου κειμένου (20’)

Δραστηριότητα:

  • Διανομή προτύπου επιστολής (όπως αυτή που παρείχες στην αρχή).
  • Επισήμανση εκφράσεων ενσυναίσθησης και προτροπής.
  • Ανάγνωση και ανάλυση της δομής (Προσφώνηση – Πρόλογος – Κύριο θέμα – Επίλογος – Αποφώνηση).

🔹 Φάση 3 – Δημιουργική Γραφή (40’)

Δραστηριότητα:

  • Οι μαθητές φαντάζονται ότι είναι μάρτυρες περιστατικού εκφοβισμού στην τάξη τους.
  • Καλούνται να γράψουν γράμμα ή email σε έναν φίλο/συμμαθητή που συμπεριφέρεται άσχημα σε ένα άλλο παιδί.
  • Χρήση της δομής της επιστολής.
  • Υπενθύμιση: δεν κατηγορούμε – προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε.

Κατευθυντήριες ερωτήσεις στον πίνακα:

  • Τι σε προβληματίζει;
  • Πώς ένιωσες όταν είδες τι έγινε;
  • Τι θα ήθελες να αλλάξει;
  • Ποιο είναι το μήνυμά σου για τον σεβασμό;

🔹 Φάση 4 – Ανάγνωση & Ανατροφοδότηση (30’)

Δραστηριότητα:

  • Όσοι μαθητές το επιθυμούν διαβάζουν τις επιστολές τους στην τάξη.
  • Ομαδική ανατροφοδότηση με εστίαση στο περιεχόμενο, την πρόθεση και το μήνυμα.
  • Ενίσχυση θετικών μηνυμάτων.

🔹 Φάση 5 – Αξιολόγηση (15’)

Δραστηριότητα:

  • Αναστοχασμός με ερωτήσεις όπως:
    • Τι έμαθες σήμερα;
    • Πώς νιώθεις που έγραψες αυτό το γράμμα;
    • Πώς θα αντιδρούσες πλέον σε παρόμοιο περιστατικό;

Αυτοαξιολόγηση:

  • Έντυπο με check list: ✔ Χρησιμοποίησα σωστά τη δομή; ✔ Πρότεινα λύσεις; ✔ Έδειξα ενσυναίσθηση;

📎 Υλικό

  • Πρότυπο επιστολής (διανεμόμενο)
  • Φύλλο δημιουργικής γραφής
  • Πίνακας με λέξεις-κλειδιά
  • Ανθολόγιο εκφράσεων ευγένειας και ενσυναίσθησης

🧾 Αξιολόγηση

  • Διαμορφωτική: παρατήρηση κατά τη διάρκεια του μαθήματος και της γραφής
  • Αυτοαξιολόγηση: check list με ερωτήσεις
  • Προφορική ανατροφοδότηση

💡 Προτεινόμενη επέκταση

  • Δημιουργία σχολικής αφίσας με μηνύματα κατά του εκφοβισμού.
  • Συγγραφή επιστολής προς τη σχολική κοινότητα ή συμμετοχή σε εκστρατεία με θέμα «Μιλάω – Δεν φοβάμαι».

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Θεματική Ενότητα: Ταυτότητα – Ελευθερία – Κοινωνική Συμμετοχή
Τίτλος Μαθήματος: Περιθωριοποίηση και Μαζοποίηση: Κίνδυνοι για την ανθρώπινη ελευθερία
Τάξη: Γυμνάσιο (Γ΄) ή Λύκειο (Α΄)
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
Διδακτικό Αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα & Έκφραση
Είδος Κειμένου: Επιχειρηματολογικό/Δοκιμιακό
Δεξιότητες/Άξονες ΠΕΑΠ: Κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, γλωσσική ανάπτυξη, κοινωνική ευαισθητοποίηση

Διδακτικός Σκοπός

Να κατανοήσουν οι μαθητές τις έννοιες της περιθωριοποίησης και της μαζοποίησης και να αναπτύξουν κριτική σκέψη για τους κινδύνους που αυτές εγκυμονούν στην ανθρώπινη ελευθερία και την κοινωνική ταυτότητα. Παράλληλα, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να βελτιώσουν τις δεξιότητες γραπτής έκφρασης μέσω της παραγωγής δομημένου και τεκμηριωμένου επιχειρηματολογικού λόγου, καλλιεργώντας συνειδητή στάση κοινωνικής ευαισθησίας και ενεργούς συμμετοχής.

1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Οι μαθητές:

  • θα κατανοήσουν τις έννοιες περιθωριοποίηση και μαζοποίηση
  • θα εντοπίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές των δύο φαινομένων
  • θα εξασκηθούν σε δεξιότητες εννοιολογικής κατανόησης, ορισμού και συγκριτικής ανάλυσης
  • θα εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με σχετικούς όρους
  • θα διαμορφώσουν προσωπική στάση απέναντι σε κοινωνικά φαινόμενα απώλειας της ταυτότητας
  • θα αναπτύξουν γραπτό λόγο μέσω παραγωγής παραγράφου και επιχειρηματολογικής ανάπτυξης

2. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ

Α. ΦΑΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ (15’)

  • Προβολή εικόνας: ένα παιδί μόνο του σε παγκάκι (περιθωριοποίηση) και πλήθος ανθρώπων σε ουρά για ψώνια με ίδια ρούχα/ύφος (μαζοποίηση).
  • Ερώτηση προβληματισμού:
    «Τι κοινό μπορεί να έχουν αυτές οι δύο διαφορετικές εικόνες;»
  • Καταιγισμός ιδεών – λέξεις-κλειδιά στον πίνακα: μοναξιά, απώλεια ταυτότητας, κοινωνικός αποκλεισμός, αγέλη, απορρόφηση, απουσία φωνής.

Β. ΦΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ (45’)

  1. Ανάγνωση του κειμένου από τον καθηγητή ή με εναλλαγή μαθητών.
  2. Κατανόηση περιεχομένου:
    • Ερωτήσεις κατανόησης (προφορικά ή γραπτά):
      π.χ. Τι είναι η μαζοποίηση; Ποιος είναι ο κοινός παρονομαστής μεταξύ περιθωριοποίησης και μαζοποίησης;
  3. Συμπλήρωση Συγκριτικού Πίνακα
    (ατομικά ή σε ομάδες – ήδη έχεις δομήσει τις απαντήσεις, μπορεί να δοθεί ως φύλλο εργασίας).
  4. Επεξεργασία λεξιλογίου:
    • Εντοπισμός στο κείμενο λέξεων από τον πίνακα (π.χ. χειραγώγηση, αυθεντικότητα).
    • Χρήση σε προτάσεις ή εύρεση αντιθέτων/συνωνύμων (μικρές ομάδες – 5λεπτη εργασία).

Γ. ΦΑΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ (25’)

  1. Παραγωγή παραγράφου: Ορισμός της Μαζοποίησης
    (έχεις ήδη δώσει και το ζητούμενο: μπορεί να αξιοποιηθεί ως πρότυπο).
    • Μπορεί να δοθεί στήριγμα:
      Θεματική πρόταση – Αιτιολόγηση – Παραδείγματα – Κατακλείδα.
  2. Συζήτηση/στρογγυλό τραπέζι:
    • «Μπορεί μια κοινωνία να κινδυνεύει ταυτόχρονα και από τα δύο φαινόμενα;»

Δ. ΦΑΣΗ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗΣ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (15’)

  • Συνοπτική καταγραφή των βασικών σημείων στον πίνακα ή σε Padlet/διαδραστικό πίνακα.
  • Γραπτή αναστοχαστική άσκηση:
    «Τι μπορώ να κάνω εγώ, ως νέος, ώστε να μη χαθώ ούτε στο περιθώριο ούτε στη μάζα;»

3. ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ/ΥΛΙΚΑ

  • Κείμενο: «Περιθωριοποίηση και Μαζοποίηση…»
  • Φύλλο εργασίας με συγκριτικό και λεξιλογικό πίνακα
  • Εικόνες (προαιρετικά)
  • Προβολέας ή διαδραστικός πίνακας
  • Πίνακας, τετράδιο εργασιών

4. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

  • Κοινωνιολογία/Αγωγή του Πολίτη: Κοινωνική ένταξη, ατομικά δικαιώματα
  • Φιλοσοφία: Ελευθερία βούλησης, ταυτότητα, ατομικισμός vs συλλογικότητα
  • Τέχνη/ΜΜΕ: Πώς τα πρότυπα και τα ΜΜΕ ενισχύουν την ομοιομορφία

5. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ

  • Συνθετικό κείμενο 200–250 λέξεων:
    «Η αυθεντικότητα ως απάντηση στη μαζοποίηση» ή
    «Η κοινωνία που αποκλείει γίνεται ηθικά ελλιπής – σχολιάστε»

💡 Τίτλος Σεναρίου:

«Βλέπω, ακούω, σέβομαι: Ανθρώπινες φωνές απέναντι στον ρατσισμό»


📚 Μαθησιακή Ενότητα:

Ρατσισμός – Διαφορετικότητα – Ανθρώπινα Δικαιώματα
(Κατάλληλο για Γλώσσα, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Φιλοσοφία ή Διαθεματικό σχέδιο δράσης)


Διδακτικός Σκοπός

Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές απέναντι στον ρατσισμό και τις μορφές του, αναγνωρίζοντας στερεότυπα και προκαταλήψεις που τον τροφοδοτούν, και να καλλιεργήσουν ενσυναίσθηση και σεβασμό προς τη διαφορετικότητα. Παράλληλα, να αναπτύξουν ικανότητες προφορικού και γραπτού λόγου για να εκφράσουν αξίες ανθρωπιάς και ισότητας, προωθώντας κοινωνική δικαιοσύνη και ενεργή συμμετοχή μέσω δημιουργικών δράσεων ευαισθητοποίησης.

🎯 Διδακτικοί Στόχοι (Γνωστικοί, Συναισθηματικοί, Κοινωνικοί)

Οι μαθητές θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίσουν μορφές κοινωνικού και θεσμικού ρατσισμού (έμμεσες και άμεσες).
  • Διακρίνουν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις πίσω από τις στάσεις των ανθρώπων.
  • Αναπτύξουν ενσυναίσθηση προς κοινωνικά ευάλωτες ομάδες (μετανάστες, πρόσφυγες, άτομα με αναπηρία).
  • Καλλιεργήσουν λόγο ανθρωπιάς και ισότητας, με έμφαση στον σεβασμό της διαφορετικότητας.
  • Παράγουν κείμενα και δράσεις ευαισθητοποίησης.

⏰ Διάρκεια:

3 διδακτικές ώρες (μπορεί να επεκταθεί και σε σχέδιο δράσης/πρόγραμμα)


🧩 Διδακτικό Υλικό:

  • Τα 4 εξομολογητικά κείμενα:
    • «Η φωνή μου δεν έχει χρώμα» (μετανάστης)
    • «Είμαι πρόσφυγας, όχι πρόβλημα» (πρόσφυγας)
    • «Δεν είμαι το καροτσάκι μου» (άτομο με αναπηρία)
    • «Το σώμα μου δεν είναι το πρόβλημα, η ματιά σας είναι» (Άρης, 28 χρονών)
  • Βίντεο (προαιρετικά): αποσπάσματα από ομιλίες TEDx με θέμα τον ρατσισμό ή την αναπηρία.
  • PowerPoint παρουσίαση με φωτογραφίες, στατιστικά, λέξεις-κλειδιά (θα σου φτιάξω αν θες).

📖 1η Διδακτική Ώρα – Ακρόαση της “άλλης φωνής”

Δραστηριότητες:

  1. Αφήγηση ή προβολή των 4 κειμένων (με ηχητική αφήγηση ή ανάγνωση από μαθητές).
  2. Συζήτηση σε κύκλο:
    • Τι ένιωσαν όταν άκουσαν αυτές τις φωνές;
    • Ποια σημεία τούς συγκλόνισαν;
    • Ποιο είναι το κοινό αίτημα όλων αυτών των ανθρώπων;
  3. Σύντομο κουίζ/διάλογος για διαχωρισμό:
    • Ρατσισμός – Στερεότυπα – Προκατάληψη – Διάκριση

📖 2η Διδακτική Ώρα – Εμβάθυνση και Κριτικός Λόγος

Δραστηριότητες:

  1. Ομαδοσυνεργατική ανάλυση:
    • Κάθε ομάδα εστιάζει σε ένα από τα 4 πρόσωπα.
    • Αναλύουν:
      • Τι βιώνει αυτό το πρόσωπο;
      • Τι μορφές ρατσισμού αντιμετωπίζει;
      • Ποια είναι η αντίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος;
      • Ποια ανάγκη εκφράζει;
      • Ποια είναι η δική μας ευθύνη;
  2. Διάγραμμα Venn:
    Συγκρίνουν τα βιώματα προσφύγα, μετανάστη και ΑμεΑ. Τι κοινό έχουν; Τι διαφέρει;
  3. Συλλογή ρατσιστικών φράσεων από το κείμενο (π.χ. «Κι άλλος από δαύτους», «Δεν νοικιάζουμε σε αλλοδαπούς») → Σχολιασμός → Αντιπαραβολή με λόγο σεβασμού.

📖 3η Διδακτική Ώρα – Αντίδραση και Δημιουργία

Δραστηριότητες:

  1. Δημιουργική γραφή:
    • Επιλογή: Να γράψουν ένα σύντομο μονόλογο ή επιστολή ως το πρόσωπο του κειμένου που “επιστρέφει” και λέει πώς θα ήθελε να τον βλέπουν.
    • Εναλλακτικά: να γράψουν ως φίλος/γειτονικός πολίτης/δάσκαλος που τον υποστηρίζει.
  2. Σύνθεση αφίσας ή ψηφιακής καμπάνιας με τίτλο:
    • “Και εγώ έχω φωνή”
    • “Μην κοιτάς το χρώμα μου — άκου την ιστορία μου”
    • “Αναπηρία δεν σημαίνει αορατότητα”
  3. Ρόλοι – Αναπαράσταση:
    • Μικρά θεατρικά ή ραδιοφωνικά σποτ με αφορμή τα βιώματα των κειμένων.

📝 Αξιολόγηση:

  • Διαμορφωτική:
    • Παρατήρηση ενεργής συμμετοχής.
    • Συζήτηση & ενσυναίσθηση.
    • Ποιότητα επιχειρηματολογίας.
  • Τελική:
    • Δημιουργικά έργα (κειμένων, αφίσας, θεάτρου).
    • Ατομικό μικρό ερωτηματολόγιο: «Τι μου έμαθε αυτό το μάθημα;»

🔧 Επέκταση:

  • Συνεργασία με ΜΚΟ ή πρόσκληση ομιλητών.
  • Σύνδεση με πραγματικές μαρτυρίες (πλατφόρμες όπως Generation 2.0, HumanRights360).
  • Καμπάνια σχολείου για ορατότητα στη διαφορετικότητα.

About Post Author

evi

Ονομάζομαι Εύη Πεπέ και είμαι εκπαιδευτικός-φιλόλογος-συγγραφέας. Είμαι πτυχιούχος της «Κλασικής Φιλολογίας» του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) με μεταπτυχιακές σπουδές στις «Επιστήμες της Αγωγής» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ). Επίσης, διαθέτω σεμιναριακή επιμόρφωση στην «Ειδική Αγωγή» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων του Ινστιτούτου Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης. Εργάζομαι στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης (σχολεία & φροντιστήρια) και συνεργάζομαι με τους εκδοτικούς οίκους 24γράμματα (https://24grammata.com/) και Upbility (https://upbility.gr/), ενώ δείγμα της δουλειάς μου έχει αναρτηθεί στους ιστοτόπους: study4exams.gr, lexigram.gr και https://users.sch.gr/ipap/index.htm
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous post ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ & ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ (ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ, ΤΕΧΝΗ, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ)
Next post ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗΣ