ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ & ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ (ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ, ΤΕΧΝΗ, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ)
🕰️ Διδακτικό Σενάριο: «Ο Ελεύθερος Χρόνος και η Αξία του»
📌 Θεματική Ενότητα:
Ελεύθερος χρόνος – τρόποι αξιοποίησης, σημασία για το άτομο και την κοινωνία, προβλήματα στη σύγχρονη εποχή.
Διδακτικός Σκοπός
Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία και τη διάκριση του ελεύθερου χρόνου από τον νεκρό χρόνο, να αναπτύξουν κριτική σκέψη για τις μορφές αξιοποίησής του, αναγνωρίζοντας κινδύνους και ευκαιρίες. Ταυτόχρονα, να καλλιεργήσουν δεξιότητες παραγωγής λόγου και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους, προωθώντας συνειδητές και δημιουργικές στάσεις απέναντι στην οργάνωση του προσωπικού τους χρόνου.
🎯 Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές να είναι σε θέση να:
- Ορίζουν την έννοια του ελεύθερου χρόνου και να διακρίνουν τη διαφορά του από τον νεκρό χρόνο.
- Αναγνωρίζουν τρόπους δημιουργικής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου.
- Ανιχνεύουν κινδύνους ή παθητικές μορφές απασχόλησης (π.χ. εξάρτηση από οθόνες).
- Καλλιεργούν την ικανότητα παραγωγής λόγου (παράγραφος, άρθρο, επιστολή, περίληψη).
- Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους γύρω από την έννοια του ελεύθερου χρόνου.
🧩 Διδακτικό Υλικό
- Διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών
- Ενημερωτικό/δοκιμιακό κείμενο: «Ελεύθερος χρόνος: πολυτέλεια ή ανάγκη;»
- Εικόνες/γραφήματα με στατιστικά για το πώς περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους οι έφηβοι.
- Φύλλο εργασίας με:
- ερωτήσεις κατανόησης,
- εννοιολογικό χάρτη,
- ασκήσεις λεξιλογίου,
- ασκήσεις παραγωγής λόγου.
- PowerPoint με βασικές έννοιες & παραδείγματα γραπτών ειδών.
📋 Διδακτική Πορεία
🔹 1η Φάση: Εισαγωγή – Διερεύνηση Προϋπαρχουσών Γνώσεων (10’)
- Ερώτηση στην τάξη: «Τι σημαίνει για εσάς ελεύθερος χρόνος; Πόσο και πώς τον αξιοποιείτε;»
- Προβολή πίνακα ή γραφήματος: «Δραστηριότητες των εφήβων στον ελεύθερο χρόνο»
(π.χ. social media, βόλτες, αθλήματα, τέχνες)
🔹 2η Φάση: Κατανόηση Κειμένου (15’)
- Ανάγνωση άρθρου ή σύντομου δοκιμίου: «Ελεύθερος χρόνος: πολυτέλεια ή ανθρώπινο δικαίωμα;»
- Συζήτηση πάνω σε:
- Τι είναι δημιουργική αξιοποίηση;
- Ποια εμπόδια υπάρχουν στη σύγχρονη εποχή;
- Γιατί είναι σημαντικός για την ψυχική υγεία και την κοινωνικοποίηση;
🔹 3η Φάση: Λεξιλόγιο – Εννοιολογική Δικτύωση (10’)
| Έννοια | Συνώνυμα/Συναφή | Αντίθετα |
|---|---|---|
| Ελεύθερος χρόνος | ανάπαυση, χαλάρωση, δημιουργικότητα | εργασιακή εξουθένωση |
| Δημιουργία | έκφραση, δραστηριότητα | απραξία |
| Ψυχαγωγία | διασκέδαση, αναψυχή | ανία, βαρεμάρα |
| Παθητικότητα | αδράνεια, εξάρτηση | ενεργητικότητα, πρωτοβουλία |
🔹 4η Φάση: Παραγωγή Λόγου (30’)
Οι μαθητές επιλέγουν μία από τις παρακάτω παραγωγές:
- Παράγραφος:
Θέμα: Ποια θεωρείς ότι είναι η πιο δημιουργική μορφή αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου και γιατί; - Άρθρο:
Θέμα: Ο ελεύθερος χρόνος ως μέσο αυτογνωσίας και ψυχικής ισορροπίας των νέων. - Επιστολή προς τη Διεύθυνση του σχολείου:
Πρόταση για οργάνωση δημιουργικών δραστηριοτήτων στον ελεύθερο χρόνο των μαθητών (λέσχη ανάγνωσης, θεατρική ομάδα, επιτραπέζια κ.λπ.). - Περίληψη του άρθρου που διαβάστηκε.
🔹 5η Φάση: Αναστοχασμός – Συμπεράσματα (10’)
- Σχολιασμός: Ποια εμπόδια νιώθεις ότι έχεις εσύ στην αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου;
- Σύνθημα-κλείσιμο: «Ο ελεύθερος χρόνος δεν είναι χρόνος που χάνεται – είναι χρόνος που μας χτίζει»
✅ Αξιολόγηση
- Διαμορφωτική: συμμετοχή, στοχευμένες απαντήσεις, λεξιλόγιο.
- Τελική: αξιολόγηση παραγωγών λόγου με βάση:
- σαφήνεια ιδεών,
- σωστή οργάνωση κειμένου,
- γλωσσική πληρότητα,
- χρήση λεξιλογίου της ενότητας.
🧾 Συνοδευτικό Υλικό (προτεινόμενο να ετοιμαστεί):
- PowerPoint παρουσίασης (τίτλος, έννοιες, παραδείγματα).
- Φύλλο Εργασίας (pdf ή doc) με:
- κατανόηση κειμένου,
- εννοιολογικό χάρτη,
- λεξιλόγιο,
- επιλογή είδους γραπτού λόγου.
🎓 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Θεματική Ενότητα: Αθλητισμός – Τέχνη – Τουρισμός
Τίτλος: «Αξίες και Παρακμή στον Σύγχρονο Πολιτισμό: Τρεις όψεις του ανθρώπινου βιώματος»
Μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα / Έκφραση-Έκθεση
Τάξη: Γ’ Γυμνασίου / Α’ Λυκείου
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
Τύπος σεναρίου: Διαθεματικό – Παραγωγή λόγου – Κριτικός γραμματισμός
Διδακτικός Σκοπός
Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία του ελεύθερου χρόνου για την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη, να διακρίνουν τη δημιουργική από την παθητική του αξιοποίηση, και να αναπτύξουν κριτική και υπεύθυνη στάση απέναντι στη διαχείρισή του. Παράλληλα, να βελτιώσουν τις δεξιότητες παραγωγής λόγου και το γλωσσικό τους δυναμικό, ώστε να εκφράζονται με σαφήνεια και πειστικότητα σε θέματα που αφορούν τον ελεύθερο χρόνο.
🎯 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Οι μαθητές θα είναι σε θέση να:
- αναγνωρίζουν θετικές και αρνητικές όψεις στον χώρο του αθλητισμού, της τέχνης και του τουρισμού
- καλλιεργήσουν την ικανότητα κατανόησης και σύνοψης πληροφοριών
- διατυπώνουν άποψη τεκμηριωμένα με τη χρήση μεθόδων ανάπτυξης παραγράφου
- ασκηθούν στην παραγωγή διαφορετικών ειδών λόγου (ομιλία, άρθρο, επιστολή, παράγραφος)
- ευαισθητοποιηθούν γύρω από θέματα παιδείας, πολιτισμού και κοινωνικής ευθύνης
🧩 ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ – ΥΛΙΚΟ
- Τα τρία επεξεργασμένα κείμενα που ανάρτησες (Αθλητισμός, Τέχνη, Τουρισμός)
- Προβολή παρουσίασης με εικόνες και λέξεις-κλειδιά
- Εκτυπώσιμα φύλλα εργασίας (με ερωτήσεις κατανόησης, παραγωγής λόγου)
- Διαδραστικός πίνακας / βιντεοπροβολέας
- Φύλλο αξιολόγησης
🧠 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
- Ανάπτυξη παραγράφου (θεματική πρόταση – σχόλια – κατακλείδα)
- Μέθοδοι ανάπτυξης (παραδείγματα, αιτιολόγηση, σύγκριση-αντίθεση)
- Δομή επιστολής και ομιλίας
- Κατανόηση και σύνοψη κειμένων
⏳ ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
🔹 1η Φάση: Εισαγωγή – Ενεργοποίηση (10’)
Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει εικόνες από:
- ένα γήπεδο γεμάτο βία,
- ένα μουσείο με πλήθος μαθητών,
- ένα τουριστικό νησί γεμάτο σκουπίδια.
Ερώτηση προς την τάξη:
👉 «Τι κοινό έχουν ο αθλητισμός, η τέχνη και ο τουρισμός στη σύγχρονη κοινωνία; Ποιες αξίες υπηρετούν και ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν;»
Καταιγισμός ιδεών στον πίνακα.
🔹 2η Φάση: Κατανόηση και Επεξεργασία Κειμένων (40’)
Οργάνωση σε τρεις ομάδες – καθεμία διαβάζει ένα από τα τρία κείμενα:
- Ομάδα Α: Αθλητισμός
- Ομάδα Β: Τέχνη
- Ομάδα Γ: Τουρισμός
Κάθε ομάδα:
- υπογραμμίζει 3 θετικά και 3 αρνητικά στοιχεία
- εντοπίζει διαρθρωτικές λέξεις (επίσης, όμως, ωστόσο, επομένως)
- ετοιμάζει ένα σύντομο προφορικό δελτίο ειδήσεων 2’ για παρουσίαση στην ολομέλεια
🔹 3η Φάση: Παραγωγή λόγου (30’)
Κάθε μαθητής επιλέγει μία από τις παρακάτω ασκήσεις:
🟢 ΑΡΘΡΟ:
Γράψε ένα άρθρο για τη σχολική εφημερίδα με θέμα:
«Πώς μπορεί ο αθλητισμός/η τέχνη/ο τουρισμός να συμβάλει σε μια καλύτερη κοινωνία;»
🟡 ΕΠΙΣΤΟΛΗ:
Απευθύνσου στο Υπουργείο Παιδείας ζητώντας την ενίσχυση του αθλητισμού ή των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο σχολείο.
🔵 ΟΜΙΛΙΑ:
Ετοιμάσου να εκφωνήσεις ομιλία με θέμα:
«Αρνητικά φαινόμενα στον χώρο του αθλητισμού/της τέχνης – Πώς μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε;»
🟣 ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ:
Ανάπτυξε σε παράγραφο:
- «Γιατί μου αρέσουν τα ταξίδια»
- «Η σχέση μου με την τέχνη»
- «Τι μου προσφέρει ο αθλητισμός»
🔹 4η Φάση: Παρουσίαση – Ανατροφοδότηση (20’)
Μαθητές παρουσιάζουν μέρος της δουλειάς τους προφορικά.
Η τάξη ασκείται στην ανατροφοδότηση με θετικά σχόλια και προτάσεις βελτίωσης.
📝 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
✔️ Κατανόηση και ανάλυση κειμένου
✔️ Σωστή χρήση παραγράφου και μεθόδων ανάπτυξης
✔️ Ορθή οργάνωση και δομή λόγου
✔️ Δημιουργικότητα, σαφήνεια, επιχειρήματα
✔️ Ενεργός συμμετοχή
Προαιρετικά: Φύλλο αυτοαξιολόγησης («Τι έμαθα; Τι με προβλημάτισε; Τι θα άλλαζα;»)
Υλικά:
- Τα δοθέντα κείμενα
- Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας για προβολή διαφανειών
- Φύλλα εργασίας
- Φύλλο αξιολόγησης
📌 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗ
- Δημιουργία αφίσας ή podcast με σύνθημα «Ο πολιτισμός είναι στάση ζωής».
- Διοργάνωση «Ημέρας Τέχνης – Αθλητισμού – Τουρισμού» στο σχολείο με δράσεις από μαθητές.
- Διαθεματική σύνδεση με Ιστορία, Αισθητική Αγωγή και Οικολογία.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Τίτλος: Μαθαίνω να αναπτύσσω παραγράφους με διαφορετικές μεθόδους
Τάξη: Β’ ή Γ’ Γυμνασίου / Α’ Λυκείου
Μάθημα: Νεοελληνική Γλώσσα
Διδακτική ενότητα: Παραγωγή λόγου – Ανάπτυξη παραγράφου
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
✅ Διδακτικός σκοπός
Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις βασικές μεθόδους ανάπτυξης παραγράφου και να συνειδητοποιήσουν τη λειτουργικότητα κάθε μεθόδου στην οργάνωση του επιχειρήματος και την πειστικότητα του λόγου, ώστε να μπορούν να τις εφαρμόζουν συνειδητά σε δικές τους παραγωγές λόγου. Παράλληλα, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους γύρω από την αξία των βιβλίων και των παιχνιδιών στην προσωπική ανάπτυξη.
🎯 Διδακτικοί στόχοι
Οι μαθητές/τριες:
- να αναγνωρίζουν τις βασικές μεθόδους ανάπτυξης παραγράφου (παραδείγματα, αιτιολόγηση, αιτία–αποτέλεσμα, σύγκριση–αντίθεση, αναλογία, ορισμός, διαίρεση),
- να κατανοούν τη λειτουργία και τη συμβολή κάθε μεθόδου στην πειστικότητα του κειμένου,
- να παράγουν παραγράφους χρησιμοποιώντας καθεμία από τις μεθόδους αυτές,
- να αξιολογούν και να αναστοχάζονται για την καταλληλότητα κάθε μεθόδου ανάλογα με το περιεχόμενο και το επικοινωνιακό πλαίσιο,
- να συγκεντρώνουν, να κατανοούν και να επεξεργάζονται πληροφορίες για τα βιβλία και τα παιχνίδια ως μέσα πνευματικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ
1η διδακτική ώρα
1. Εισαγωγή (10′)
- Προφορική συζήτηση: Τι είναι παράγραφος; Πώς χτίζεται μια ισχυρή επιχειρηματολογία;
- Ανάγνωση παραδείγματος παραγράφου (π.χ. παραδείγματα για τα βιβλία).
2. Παρουσίαση των μεθόδων ανάπτυξης (20′)
- Μέσω PowerPoint ή πίνακα παρουσιάζονται οι 7 βασικές μέθοδοι με σύντομα παραδείγματα από το αρχείο.
- Παραδείγματα
- Αιτιολόγηση
- Αιτία – Αποτέλεσμα
- Σύγκριση – Αντίθεση
- Αναλογία
- Ορισμός
- Διαίρεση
3. Συζήτηση – επεξεργασία (15′)
- Ομαδική συζήτηση: Ποια μέθοδος είναι πιο πειστική σε κάθε περίσταση;
- Επισημαίνονται τα χαρακτηριστικά κάθε τρόπου ανάπτυξης.
4. Σύντομη αξιολόγηση – Ταξινόμηση (10′)
- Φύλλο εργασίας: Οι μαθητές αντιστοιχούν 7 παραγράφους (από το αρχείο) με την αντίστοιχη μέθοδο ανάπτυξης.
2η διδακτική ώρα
1. Δημιουργική γραφή σε ομάδες (30′)
- Οι μαθητές χωρίζονται σε 7 ομάδες. Κάθε ομάδα λαμβάνει ένα θέμα (π.χ. «Η σημασία της μουσικής», «Τα οφέλη της φιλίας», «Η χρήση του διαδικτύου») και μια μέθοδο ανάπτυξης.
- Γράφουν μια παράγραφο 5-6 προτάσεων με σαφή κεντρική ιδέα και χρήση της ανατεθειμένης μεθόδου.
2. Παρουσίαση στην τάξη (10′)
- Κάθε ομάδα διαβάζει την παράγραφό της και οι υπόλοιποι προσπαθούν να εντοπίσουν ποια μέθοδος χρησιμοποιήθηκε.
3. Ατομική εφαρμογή (5′)
- Ο κάθε μαθητής επιλέγει ένα θέμα της επιλογής του και γράφει στο τετράδιο μια παράγραφο χρησιμοποιώντας όποια μέθοδο θέλει.
4. Αναστοχασμός – Ανατροφοδότηση (5′)
- Συζήτηση: Ποια μέθοδος τους φάνηκε πιο εύκολη/δύσκολη; Ποια πιο πειστική;
ΥΛΙΚΟ – ΠΗΓΕΣ
- Το αρχείο «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ.pdf» ως βασικό εκπαιδευτικό υλικό.
- Διαδραστικός πίνακσας για προβολή διαφανειών με τις μεθόδους ανάπτυξης και παραδείγματα.
- Φύλλο εργασίας με ασκήσεις αντιστοίχισης & δημιουργικής γραφής.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΛΛΙΕΡΓΟΥΝΤΑΙ
- Κριτική σκέψη και επιχειρηματολογία
- Παραγωγή λόγου
- Συνεργασία και δημιουργική έκφραση

Average Rating